Nestlé och Matsmart ska minska svinnet

By on 6 september 2017
NestléBild

Förra året räddade Matsmart 708 ton mat från att slängas.
Nu ska det bli mer.
I samarbete med Nestlé ska Matsmart minska matsvinnet ytterligare.

Grovt räknat hamnar innehållet i var femte matkasse som bärs hem i soporna, enligt Nestlé och Matsmart.
Nu ska deras samarbete bli ett led i att minska det.
– Vi minimerar vårt matsvinn samtidigt som Matsmart ser till att våra varor blir till glädje för kunder över hela Sverige, säger Magnus Nordin, vd, Nestlé Sverige.

Avtalet mellan dem innebär att Nestlé säljer ett överskott av produkter till Matsmart, matbutiken på nätet som under förra året alltså räddade 708 ton mat från att kastas.
– Genom samarbetet med Matsmart kan vi nu sälja vidare varor som annars riskerade att slängas, säger Magnus Nordin.

Hos Matsmart är man naturligtvis också nöjd med det nya samarbetet.
– Matsmart vill minska matsvinnet. Våra kunder gör en insats för miljön, och får dessutom mer pengar över i plånboken. Samtidigt hjälper vi producenter att sälja felmärkta eller utgående varor, säger Karl Andersson som är vd för Matsmart.

– Att minska matsvinnet är viktigt av flera anledningar. Matindustrin måste ta sitt ansvar för att skapa en mer hållbar värld och samarbetet med Matsmart är en del av det. För den enskilde finns det en ekonomisk uppsida att minska matsvinnet och dessutom göra något bra för miljön, säger Nestlés Magnus Nordin.

Matsmart säljer varor som i många fall annars hade slängts. Anledningarna till detta varierar, men ofta handlar det om överproduktion, förpackningsbyten eller att varorna har korta eller utgångna bäst-före-datum.
– Däremot säljer vi inga varor märkta med sista förbrukningsdag, alltså färskvaror som köttfärs, rå fisk eller rå fågel. Den typen av varor ska man inte äta efter att sista förbrukningsdagen passerats, säger Karl Andersson.

Matsmart skapades efter en idé av livsmedelshandlaren Erik Södergren som tröttnade på att slänga pasta, ris, konserver och andra varor bara för att bäst före-datumet närmade sig. Istället reade han ut varorna och fick en enorm respons från kunderna på initiativet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *