fbpx
Senaste
Minusresultat för IntersportZoégas b(r)ygger för framtidenCoop ställer om i DegerforsCity Gross stöttar böndernaGurkskörden är igång i SkåneSuccé för GW bland kändisvinernaFler vill låna i sommarFler handlare vill hjälpa bönderFler ska lära sig brygga ölAllt fler har koll på ”bäst före”Skadegörelse mot Ica-butikVarubrist efter bra försäljningLax och tonfisk i handelskrigStarbucks slopar plastsugrören680 000 laxar på rymmenBra junimånad för IcaIca-butik stöttar böndernaStor strid inom svensk ostnäringSkånsk matsatsning i konkursLidl öppnar i Solna centrumBrothers och Polarn o Pyret uppåtGlobal e-handel hotar jobbenHemkört i hela landet föreslåsCoop återkallar havredryckHär är fotbollsmat(ch)en hos IcaEniga om tillträdesförbudMatlust klimatsmartast i AlmedalenCoop nyöppnar i SvanskogMer vildsvinskött till folketSlutar sälja engångsartiklar i plastTvingades utlösa överfallslarmetDe är nya kvinnliga nätverketSexleksaker Ekos nya satsningOnly siktar på 50 svenska butikerEcoliving söker nytt kapitalLugnare och bättre med frukostNya drycker = ny(ttig)a drycker”Svenska bär toppen för tarmen”All sommarrea i samma portalBra för Norge – dyrare i SverigeKlarna diskriminerade 100-åringFärre besökare – ökad försäljningTre av tio väljer vegetarisktCoop stänger i SträngnäsVarnar för julhandeln redan nuPraon är tillbaka – många till handelnHögtryck för skånska gårdsbutikerEko öppnar i Örebro och SundsvallE-handel kräver nya matpackHallandsbonde ny vice hos ArlaGladare av nyttig matKarma och Matsmart cirkulära topparUng Hemköp-handlare prisadBondens skafferi öppnar idagVar femte utsatt för hotVinstlyft för Kappahl – som vänt?69 hållbara förslag från AxfoodHur påverkas vi av proteinhetsen?Lägre dioxinhalt i ekoägg nuNormal når målet 30 butiker i årHög konsumtion oroar mestTvå nya chefer hos NettoIca kritiseras för ölreklam”Ska finnas hos alla med delikatessdisk”Fem e-handelsfakta som är myter…Varnar för tuff sommarDärför lämnar Louise König CoopIca lyfte HBTQ i tv-reklamSå ska matsvinnet halverasSå e-handlar du smartareÖppnar Stora Coop i SpångaSkapar 12 000 sommarjobbElgiganten rekordökade vinstenBra och mindre bra kring matsvinnLilla Coop i lilla SunnemoFirar midsommar alkoholfrittSatsar på Kravmärkt charkråvaraNu ska vi lukta…grill!Tar över Pressbyrån och 7-ElevenLjungberg ny vd för digitalhandelnTill midsommar vill vi äta svensktAxfood och Lidl knaprar på CoopSverige fyra i vegotrendenHandlarna mer optimistiska i juniMiljön viktigare än snabb leverans

Nestlé och Matsmart ska minska svinnet

By on 6 September 2017
NestléBild

Förra året räddade Matsmart 708 ton mat från att slängas.
Nu ska det bli mer.
I samarbete med Nestlé ska Matsmart minska matsvinnet ytterligare.

Grovt räknat hamnar innehållet i var femte matkasse som bärs hem i soporna, enligt Nestlé och Matsmart.
Nu ska deras samarbete bli ett led i att minska det.
– Vi minimerar vårt matsvinn samtidigt som Matsmart ser till att våra varor blir till glädje för kunder över hela Sverige, säger Magnus Nordin, vd, Nestlé Sverige.

Avtalet mellan dem innebär att Nestlé säljer ett överskott av produkter till Matsmart, matbutiken på nätet som under förra året alltså räddade 708 ton mat från att kastas.
– Genom samarbetet med Matsmart kan vi nu sälja vidare varor som annars riskerade att slängas, säger Magnus Nordin.

Hos Matsmart är man naturligtvis också nöjd med det nya samarbetet.
– Matsmart vill minska matsvinnet. Våra kunder gör en insats för miljön, och får dessutom mer pengar över i plånboken. Samtidigt hjälper vi producenter att sälja felmärkta eller utgående varor, säger Karl Andersson som är vd för Matsmart.

– Att minska matsvinnet är viktigt av flera anledningar. Matindustrin måste ta sitt ansvar för att skapa en mer hållbar värld och samarbetet med Matsmart är en del av det. För den enskilde finns det en ekonomisk uppsida att minska matsvinnet och dessutom göra något bra för miljön, säger Nestlés Magnus Nordin.

Matsmart säljer varor som i många fall annars hade slängts. Anledningarna till detta varierar, men ofta handlar det om överproduktion, förpackningsbyten eller att varorna har korta eller utgångna bäst-före-datum.
– Däremot säljer vi inga varor märkta med sista förbrukningsdag, alltså färskvaror som köttfärs, rå fisk eller rå fågel. Den typen av varor ska man inte äta efter att sista förbrukningsdagen passerats, säger Karl Andersson.

Matsmart skapades efter en idé av livsmedelshandlaren Erik Södergren som tröttnade på att slänga pasta, ris, konserver och andra varor bara för att bäst före-datumet närmade sig. Istället reade han ut varorna och fick en enorm respons från kunderna på initiativet.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.