20 ton socker bort ur Coop-läsk

By on 12 december 2017
coopcola

120 ton socker bort.
Det handlar om Coops egen läsk.
Så mycket har man lyckats reducera sockermängden.

Under det senaste året har Coop arbetat med att göra om läsksortimentet inom egna varumärket Coop.
En ambition har varit att minska sockermängden. Nu redovisar man resultatet vilket är att man lyckats reducera den totala sockermängden med cirka 120 ton.

I Coop Matometer, den stora undersökningen om vad svenskar äter, har 40 procent av de svarande sagt att de oftast granskar sockerhalten i de matvaror de köper.
Coop har under 2017 bedrivit ett arbete med att minska sockerhalten i de egna läskedryckerna under varumärket Coop.

Nu har nya versioner av sju läskedrycker lanserats och i dem är mängden socker 20 procent längre än tidigare.
Per liter konsumerad läsk har kaloriinnehållet den vägen minskat med 50 kcal och Coop säger att sockerhalten minskats utan att man istället adderat tillsatser av sötningsmedel.

– I arbetet med att minska sockret har vi som livsmedelsföretag ett stort ansvar, säger Anneli Bylund som är hälsostrateg hos Coop.
– Det känns särskilt roligt att kunna lansera de nya läskedryckerna med ett förbättrat innehåll, konstaterar hon.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *