Smakbox – en smakfull prenumeration

By on 8 april 2016
2-smakbox-dsc_5235

Från mars 2016 finns en ny tjänst för matälskare som vill prova nytt – Smakbox. Det är en prenumerationstjänst som hjälper mat- och bakintresserade att upptäcka nya produkter på ett roligt och prisvärt sätt. Smakbox ska också vara en inspirationskälla för mat- och smakupplevelser i sociala medier, där prenumeranter och matinspiratörer kan dela med sig av stordåd i köket.

Varannan månad får prenumeranterna ca 15 nya smaker och produkter från små och stora varumärken. Vissa kan ätas direkt, som en fin mörk choklad eller en dryck med ny smak. Andra ingår i matlagningen eller bakningen, som en spännande krydda, pasta eller mjölsort. Smakrika recept följer med som inspiration.

Varje box kostar 189 kr och det totala värdet på produkterna i butik är 350 – 450 kr. Frakt är inkluderat i priset. Smakbox går att både prenumerera på och att köpa som gåva till en matintresserad vän. De skickas via PostNord över hela Sverige.

Sedan tjänsten lanserades i mitten av mars har den tagits emot med stående ovationer både av kunder och matinspiratörer runt om i landet. Bara på några dagar såldes hundratals boxar slut. De båda grundarna Per Ingman och Anna Dagälv har tillsammans 20 års erfarenhet från dagligvaruhandeln, både från olika livsmedelsleverantörer och från ICA-koncernen.

– Jag vet vilken enorm insats som krävs för att lansera en ny produkt, säger Per. Tidigt insåg jag kraften i provsmakning och hur det kan hjälpa kund och produkt att hitta varandra. Med dagens sociala medier öppnar sig dessutom nya möjligheter att sprida budskap från mun till mun om nya produkter.

– Med riktad marknadsföring hjälper de stora livsmedelsaktörerna kunden med relevanta erbjudanden, säger Anna, men det bygger på att kunden själv hittar en vara i butik. Boxkonceptet är genialiskt på så sätt att kunden får hjälp att uppmärksamma varje produkt i boxen och i lugn och ro prova sådant som de kanske aldrig hade hittat i det enorma sortiment en stormarknad har ett erbjuda. En upplevd produkt känns dessutom lättare igen i butikshyllan och det går snabbt att plocka ner en ny favorit i kundkorgen.

Anna och Per förenades i idén om en Smakbox och har på kort tid byggt upp en direktkanal för leverantörer direkt hem i kundens kök. För kunden är det en spännande högtidsstund att packa upp och undersöka nya smaker och produkter. Win win för både leverantör och kund helt enkelt.

Vill du få ett pressexemplar av Smakbox eller veta mer, kontakta Anna Dagälv på anna.dagalv@smakbox.se / 0707561193.

Mer information hittas på www.smakbox.se Pressbilder hittas på www.smakbox.se/press

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *