fbpx
Senaste
Minusresultat för IntersportZoégas b(r)ygger för framtidenCoop ställer om i DegerforsCity Gross stöttar böndernaGurkskörden är igång i SkåneSuccé för GW bland kändisvinernaFler vill låna i sommarFler handlare vill hjälpa bönderFler ska lära sig brygga ölAllt fler har koll på ”bäst före”Skadegörelse mot Ica-butikVarubrist efter bra försäljningLax och tonfisk i handelskrigStarbucks slopar plastsugrören680 000 laxar på rymmenBra junimånad för IcaIca-butik stöttar böndernaStor strid inom svensk ostnäringSkånsk matsatsning i konkursLidl öppnar i Solna centrumBrothers och Polarn o Pyret uppåtGlobal e-handel hotar jobbenHemkört i hela landet föreslåsCoop återkallar havredryckHär är fotbollsmat(ch)en hos IcaEniga om tillträdesförbudMatlust klimatsmartast i AlmedalenCoop nyöppnar i SvanskogMer vildsvinskött till folketSlutar sälja engångsartiklar i plastTvingades utlösa överfallslarmetDe är nya kvinnliga nätverketSexleksaker Ekos nya satsningOnly siktar på 50 svenska butikerEcoliving söker nytt kapitalLugnare och bättre med frukostNya drycker = ny(ttig)a drycker”Svenska bär toppen för tarmen”All sommarrea i samma portalBra för Norge – dyrare i SverigeKlarna diskriminerade 100-åringFärre besökare – ökad försäljningTre av tio väljer vegetarisktCoop stänger i SträngnäsVarnar för julhandeln redan nuPraon är tillbaka – många till handelnHögtryck för skånska gårdsbutikerEko öppnar i Örebro och SundsvallE-handel kräver nya matpackHallandsbonde ny vice hos ArlaGladare av nyttig matKarma och Matsmart cirkulära topparUng Hemköp-handlare prisadBondens skafferi öppnar idagVar femte utsatt för hotVinstlyft för Kappahl – som vänt?69 hållbara förslag från AxfoodHur påverkas vi av proteinhetsen?Lägre dioxinhalt i ekoägg nuNormal når målet 30 butiker i årHög konsumtion oroar mestTvå nya chefer hos NettoIca kritiseras för ölreklam”Ska finnas hos alla med delikatessdisk”Fem e-handelsfakta som är myter…Varnar för tuff sommarDärför lämnar Louise König CoopIca lyfte HBTQ i tv-reklamSå ska matsvinnet halverasSå e-handlar du smartareÖppnar Stora Coop i SpångaSkapar 12 000 sommarjobbElgiganten rekordökade vinstenBra och mindre bra kring matsvinnLilla Coop i lilla SunnemoFirar midsommar alkoholfrittSatsar på Kravmärkt charkråvaraNu ska vi lukta…grill!Tar över Pressbyrån och 7-ElevenLjungberg ny vd för digitalhandelnTill midsommar vill vi äta svensktAxfood och Lidl knaprar på CoopSverige fyra i vegotrendenHandlarna mer optimistiska i juniMiljön viktigare än snabb leverans

32 procent plus för vegetariskt

By on 3 October 2017
bf421c18b2482584_400x400ar

Att intresset för att äta mer vegetariskt ökar stort.
Nu kommer Willys med sina siffror på området.
Hittills i år har man ökat försäljningen av fryst och kyld vegetarisk mat med 32 procent.

Axfood bad hösten 2016Sifo att undersöka beredvilligheten att ändra matvanor. Då uppgav 25 procent att de planerade att ändra vanor och äta mer vegetariskt.
Nu verkar de ha gjort slag i saken.
Efter att försäljningen av fryst och kyld vegetarisk mat ökat sakta de senaste tre åren har kurvan stigit rakt uppåt i år.
Hittills under 2017 har Willys ökat försäljningen på området med 32 procent jämfört med samma period förra året.

Större utbud, bättre produkter och lägre prisnivåer, är faktorer som Willys vd Thomas Evertsson pekar på.
–  Vi märker att intresset för att äta vegetariskt ökar allt mer. Under det senaste året har vi fått in en mängd nya vegetariska och veganska varor i sortimentet, säger Thomas Evertsson.
– Det som tidigare var lite dyrare nischprodukter har nu blivit bredare och mer tillgängligt för fler.

Framförallt är det i storstäder och studentstäder man äter mest vegetariskt. Stockholm, Lund och Göteborg ligger högst men även Umeå, Karlstad och Umeå finns med på topplistan – men även orter som Strängnäs, Boden, Kalix och Skövde avancerar snabbt på listan.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.