32 procent plus för vegetariskt

By on 3 oktober 2017
bf421c18b2482584_400x400ar

Att intresset för att äta mer vegetariskt ökar stort.
Nu kommer Willys med sina siffror på området.
Hittills i år har man ökat försäljningen av fryst och kyld vegetarisk mat med 32 procent.

Axfood bad hösten 2016Sifo att undersöka beredvilligheten att ändra matvanor. Då uppgav 25 procent att de planerade att ändra vanor och äta mer vegetariskt.
Nu verkar de ha gjort slag i saken.
Efter att försäljningen av fryst och kyld vegetarisk mat ökat sakta de senaste tre åren har kurvan stigit rakt uppåt i år.
Hittills under 2017 har Willys ökat försäljningen på området med 32 procent jämfört med samma period förra året.

Större utbud, bättre produkter och lägre prisnivåer, är faktorer som Willys vd Thomas Evertsson pekar på.
–  Vi märker att intresset för att äta vegetariskt ökar allt mer. Under det senaste året har vi fått in en mängd nya vegetariska och veganska varor i sortimentet, säger Thomas Evertsson.
– Det som tidigare var lite dyrare nischprodukter har nu blivit bredare och mer tillgängligt för fler.

Framförallt är det i storstäder och studentstäder man äter mest vegetariskt. Stockholm, Lund och Göteborg ligger högst men även Umeå, Karlstad och Umeå finns med på topplistan – men även orter som Strängnäs, Boden, Kalix och Skövde avancerar snabbt på listan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *