40 procent färre plastpåsar

By on 11 september 2017

Tre månader.
Minus 40 procent.
Och eftersom det handlar om en miljöinsats är ett stort minus för en gångs skull uppskattat inom handeln…

29 maj drog Apotek Hjärtat igång sin satsning för att minska användningen av plastpåsar.
Man började ta betalt för påsarna och lät intäkten gå till Svenska naturskyddsföreningen.
Dessutom bytte man påsar till en mer miljövänlig variant och satsade på att informera kunderna.

Målsättningen var att minska användandet av plastpåsar med 20 procent.
Det gick inte.
Som tur var.
Idag konstaterar b904a9d6390485db_400x400ar 2t att förbrukningen av plastpåsar minskat med 40 procent.

– Initiativet  har överlag blivit otroligt väl bemött av våra kunder, säger Cecilia de Pedro som är miljöchef på Apotek Hjärtat.
– Under de här första månaderna har det visat sig att det är många fler än vi anade som är beredda att avstå påse, över 40 procent, vilket är det dubbla utifrån vad vi ifrån början hade förväntat oss.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *