40 procent plus för vegovaror

By on 16 May 2018
hemkopvego

Vego bredvid sin köttmotsvarighet.
Då ökar försäljningen.
Hos Hemköp ser man ett plus på 40 procent.

Ja, när den vegetariska maten flyttas från några egna mer diskreta hyllor och istället placeras väl exponerat bredvid sina motsvarigheter i form av köttfärs, korv, leverpastej eller annat så hittar fler vegoalternativen.
Då ökar också försäljningen, konstaterar Hemköp.

Där har man sedan förra hösten haft konceptet ”Variera med vego” i ett 20-tal butiker och där ”dubbellagt” de vegetariska varorna enligt ovan.
En försäljningsökning med 40 procent för de dubbellagda varorna är resultatet.

Nu utökar man ”Variera med vego” till Hemköps alla 190 butiker.
Enligt en undersökning Hemköp lät göra 2017 skulle 27 procent av svenskarna välja mer vegetariskt om man hittade det bredvid animaliska produkter.

– Vi vill sänka tröskeln till att handla vegetariskt och uppmuntra till bra mat som är god, klimatsmart och hälsosam. Det ska vara enkelt och inspirerande att välja till exempel vegofärs till lasagnen eller att lägga smakrika halloumiburgare på grillen, säger Maria Nobel som är hållbarhetschef hos Hemöp.
– Tiden när man behövde vara vegetarian för att välja vego är förbi.
Den vegetariska försäljningen ökade med 23 procent totalt för Hemköp under förra året och intresset håller i sig. För att förenkla de vegetariska valen breddar Hemköp det vegetariska sortimentet ordentligt. Fler än 100 nya vegovaror kommer under året.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.