fbpx
Senaste
Minusresultat för IntersportZoégas b(r)ygger för framtidenCoop ställer om i DegerforsCity Gross stöttar böndernaGurkskörden är igång i SkåneSuccé för GW bland kändisvinernaFler vill låna i sommarFler handlare vill hjälpa bönderFler ska lära sig brygga ölAllt fler har koll på ”bäst före”Skadegörelse mot Ica-butikVarubrist efter bra försäljningLax och tonfisk i handelskrigStarbucks slopar plastsugrören680 000 laxar på rymmenBra junimånad för IcaIca-butik stöttar böndernaStor strid inom svensk ostnäringSkånsk matsatsning i konkursLidl öppnar i Solna centrumBrothers och Polarn o Pyret uppåtGlobal e-handel hotar jobbenHemkört i hela landet föreslåsCoop återkallar havredryckHär är fotbollsmat(ch)en hos IcaEniga om tillträdesförbudMatlust klimatsmartast i AlmedalenCoop nyöppnar i SvanskogMer vildsvinskött till folketSlutar sälja engångsartiklar i plastTvingades utlösa överfallslarmetDe är nya kvinnliga nätverketSexleksaker Ekos nya satsningOnly siktar på 50 svenska butikerEcoliving söker nytt kapitalLugnare och bättre med frukostNya drycker = ny(ttig)a drycker”Svenska bär toppen för tarmen”All sommarrea i samma portalBra för Norge – dyrare i SverigeKlarna diskriminerade 100-åringFärre besökare – ökad försäljningTre av tio väljer vegetarisktCoop stänger i SträngnäsVarnar för julhandeln redan nuPraon är tillbaka – många till handelnHögtryck för skånska gårdsbutikerEko öppnar i Örebro och SundsvallE-handel kräver nya matpackHallandsbonde ny vice hos ArlaGladare av nyttig matKarma och Matsmart cirkulära topparUng Hemköp-handlare prisadBondens skafferi öppnar idagVar femte utsatt för hotVinstlyft för Kappahl – som vänt?69 hållbara förslag från AxfoodHur påverkas vi av proteinhetsen?Lägre dioxinhalt i ekoägg nuNormal når målet 30 butiker i årHög konsumtion oroar mestTvå nya chefer hos NettoIca kritiseras för ölreklam”Ska finnas hos alla med delikatessdisk”Fem e-handelsfakta som är myter…Varnar för tuff sommarDärför lämnar Louise König CoopIca lyfte HBTQ i tv-reklamSå ska matsvinnet halverasSå e-handlar du smartareÖppnar Stora Coop i SpångaSkapar 12 000 sommarjobbElgiganten rekordökade vinstenBra och mindre bra kring matsvinnLilla Coop i lilla SunnemoFirar midsommar alkoholfrittSatsar på Kravmärkt charkråvaraNu ska vi lukta…grill!Tar över Pressbyrån och 7-ElevenLjungberg ny vd för digitalhandelnTill midsommar vill vi äta svensktAxfood och Lidl knaprar på CoopSverige fyra i vegotrendenHandlarna mer optimistiska i juniMiljön viktigare än snabb leverans

69 hållbara förslag från Axfood

By on 28 June 2018
Klas Balkow

Ett halveringsmål för matsvinn och höjd status på fryst mat.
Det är två av 69 förslag på hållbarhetsområdet från Axfood.
Nu släpper man rapporten Mat 2030 i lagom tid till Almedalsveckan.

Det handlar om version 3.0 av Mat 2030 som Axfood nu släpper.
I denna, 2018 års version, fortsätter man att uppmuntra hållbar konsumtion, förädling av svenska  mervärden och målet ett fossilfritt Sverige 2030.

Totalt föreslår Axfood 69 åtgärder samtidigt som man konstaterar att av tidigare års förslag är nu 23 genomförda eller på väg att genomföras.
Axfood vill driva på utvecklingen genom att fortsätta lämna konkreta förslag till åtgärder.

Axfood är en av landets ledande dagligvaruaktörer och påpekar att man därmed har möjlighet att göra skillnad.
–  Förra året fick vi bort bekämpningsmedel för frukt och grönt som är förbjudna inom EU. Vi påbörjade även en differentiering av fordonsflottan och drev opinion mot bränsle som innehåller råvara från oljepalmen, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.
– Dessutom bytte vi ut påsar för frukt och grönt av fossil plast till grön plast och skänkte flera hundra ton mat till välgörenhet för att motverka matsvinn.

Samtidigt påpekar man att mycket arbete återstår för politiker, näringsliv och dagligvaruhandeln.
–Vi är övertygade om att satsningar på mervärden inom miljö- och djuromsorg, förädling och innovation stärker konkurrenskraften, säger Klas Balkow, vd och koncernchef för Axfood.

– Därför återkommer vi nu med ännu en upplaga av Mat 2030 – version 3.0. Vad konsumenterna kommer att lägga på tallriken 2030 är nämligen mer aktuellt än någonsin tidigare. En ambitiös klimatpolitik är inte ett hinder, det är en nödvändighet och en förutsättning för att vi ska nå de gemensamma miljömålen.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.