fbpx
Vi vill ut och träffa våra läsare! Har du några nyheter? Händer det något roligt i er butik? Kontakta redaktionen@butikstrender.se . Tjipp!

”Äkta kärlek” istället för ”äkta råvaror”

By on 28 May 2019

Lejonet & Björnen, glassföretag i Göteborg, har fått bannor för att man på sina förpackningar hävdat att produkterna är gjorda ”av äkta råvaror”.
Nu har man ändrat formuleringen.
Nu sägs produkterna vara gjorda av ”goda råvaror & äkta kärlek”.

Det är föreningen Äkta vara (vars namn än så länge inte ifrågasatts, såvitt redaktionen vet) som konstaterar att man redan 2017 noterade att glasstillverkaren Lejonet & Björnen i Göteborg på sina förpackningar påstod sina glassar vara gjorda ”av äkta råvaror”.

Äkta vara påpekar att det dessutom stod med ”stor text” och ”på framsidan”.
Det gav en nominering till Äkta vars antipris Årets matbluff och man kontrasterade påståendet om äkta råvaror med att peka på vilka tillsatser som fanns i de aktuella glassarna.

Äkta vara, som inte ger upp en strid när man hittat en, anmälde företaget och marknadsföringen till Göteborgs stad som efter en första kontroll i mars 2018 dock gav företaget rätt och ansåg att marknadsföringen var korrekt.

Äkta vara fortsatte striden med påpekanden och fler argument till kommunens livsmedelskontroll – och nu gav kampen utslag.
Efter en ny kontroll i januari i år ändrade kommunen bedömningen och ansåg marknadsföringen vilseledande.

Nu har Lejonet & Björnen gjort om sina förpackningar och på dessa hävdar man numera att företagets glassar är gjorda av ”goda råvaror & äkta kärlek”.
Huruvida föreningen Äkta vara nu dykt ned i det grannlaga projektet att analysera och definiera begreppet ”äkta kärlek” framgår inte av det aktuella pressmeddelandet.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.