Annons

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Alkoholfritt trend som fortsätter växa

Vi efterfrågar alltmer alkoholfritt – hemma och på krogen och det är en trend som inte längre är en tillfällig sådan utan något som är här för att stanna, tror Spendrups Magnus Spångberg.
– De senaste åren har marknaden för alkoholfri öl ökat med tvåsiffriga tal och senaste året har vårt portfölj ökat med drygt 60 procent, berättar han.

Från att ha haft en enda produkt inom alkoholfri öl har Spendrups idag nio sådana och släpper inom kort ytterligare två. Magnus Spångberg ser inte slutet på den uppåtgående trenden för alkoholfritt.
– Blir dessa artiklar samma succéer som tidigare lanserar är det väl inte omöjligt att vi blir tvungna att investera mera i Grängesberg för att utöka kapaciteten och utveckla segmentet ytterligare, tror Magnus Spångberg.

Hälsotrenden, att vi tränar mer, vill leva mer hållbart och ekologiskt är alla ingredienser i det mönster som gör att vi blickar alltmer mot alkoholfritt och trenden är framförallt tydligt i yngre generationer.
Sommaren 2017 steg försäljningen av alkoholfri öl med 30 procent i handeln, hos Systembolaget har försäljningen ökat starkt under flera år och idag har de flesta krogar anammat ett bredare alkoholfritt sortiment.

Den trenden tros bli förstärkt då alkoholkonsumtionen hos yngre svenskar halverats på ett drygt decennium och internationellt är exempelvis 27 procent av dem mellan 16 och 24 år i Storbritannien nykterister.
Ett längre reportage om den alkoholfria trenden hittar du i Butikstrender 4/2018.

 

Magnus Spångberg

Annons

powered by Typeform

Annons

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

”Allt beror på läget”

Reitan driver Pressbyrån och 7-Eleven i Sverige och konstaterar att koncernens butiker drabbas olika hårt i Corona-tider där läget är helt avgörande.

Coop agerar i Karlskoga

Coop Värmland stänger nu en butik i Karlskoga och låter personal därifrån stötta Coop Forum för att den ska kunna hållas öppen även i nuvarande läge.

Tusentals går med i Handels

Den tuffa situationen i Corona-virusets spår får fler att söka sig till facket. Handels kan räkna in drygt 3 300 nya medlemmar hittills under mars.

Marknadsför gratis

Mecenat, som förhandlar fram studentrabatter, vill bidra i ett tufft läge genom att låta lokala företag marknadsföra sina varor och tjänster gratis.

”H&M tappar 45 procent”

Carnegie skriver i en analys att man räknar med att H&M:s försäljning under mars-maj kommer att minska cirka 45 procent med kvardröjande effekter.

Officiell kaffeleverantör

Löfbergs skapar finska arenaframgångar och blir officiell kaffeleverantör till den nya multiarenan UROS Live i
Tammerfors.

Anmäl dig till

powered by Typeform

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch