Alkoholfritt trend som fortsätter växa

By on 9 April 2018
16900351-happy-young-friends-sitting-and-talking-at-the-table-outdoors

Vi efterfrågar alltmer alkoholfritt – hemma och på krogen och det är en trend som inte längre är en tillfällig sådan utan något som är här för att stanna, tror Spendrups Magnus Spångberg.
– De senaste åren har marknaden för alkoholfri öl ökat med tvåsiffriga tal och senaste året har vårt portfölj ökat med drygt 60 procent, berättar han.

Från att ha haft en enda produkt inom alkoholfri öl har Spendrups idag nio sådana och släpper inom kort ytterligare två. Magnus Spångberg ser inte slutet på den uppåtgående trenden för alkoholfritt.
– Blir dessa artiklar samma succéer som tidigare lanserar är det väl inte omöjligt att vi blir tvungna att investera mera i Grängesberg för att utöka kapaciteten och utveckla segmentet ytterligare, tror Magnus Spångberg.

Hälsotrenden, att vi tränar mer, vill leva mer hållbart och ekologiskt är alla ingredienser i det mönster som gör att vi blickar alltmer mot alkoholfritt och trenden är framförallt tydligt i yngre generationer.
Sommaren 2017 steg försäljningen av alkoholfri öl med 30 procent i handeln, hos Systembolaget har försäljningen ökat starkt under flera år och idag har de flesta krogar anammat ett bredare alkoholfritt sortiment.

Den trenden tros bli förstärkt då alkoholkonsumtionen hos yngre svenskar halverats på ett drygt decennium och internationellt är exempelvis 27 procent av dem mellan 16 och 24 år i Storbritannien nykterister.
Ett längre reportage om den alkoholfria trenden hittar du i Butikstrender 4/2018.

 

Magnus Spångberg

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.