Allt fler nätfakturor till kronofogden

Allt fler ärenden kring näthandel mot faktura hamnar hos kronofogden.
Det har blivit för lätt att handla mot faktura, anser myndigheten som fått se antalet ärenden öka med 50 procent i år.

Allt fler människor som handlar mot faktura via nätet hamnar hos Kronofogdemyndigheten sedan de inte betalat sina fakturor.
Under första halvåret 2018 ökade antalet fall med 50 procent jämfört med motsvarande period 2017.

Första halvåret i år fick kronofogden ta emot nästan 20 000 krav från Klarna och Qliro gällande obetalda fakturor.
Kronofogdemyndigheten förklarar det hela med att allt fler handlar allt mer på nätet samtidigt som det blivit i dess ögon för lätt att betala med faktura.

Framförallt är det yngre människor som hamnar hos kronofogden.
Mer än hälften av de krav som kommit till kronofogden i år handlar om personer i gruppen 18-34 år och när det gäller krav efter näthandel är det dessutom så att kvinnor är överrepresenterade.

– Problematiken med internetshopping är att det förvalda betalningsalternativet nästan alltid är faktura. För den absoluta merparten fungerar det bra men det finns en risk att man överkonsumerar eftersom man kan handla med pengar som man egentligen inte har, säger Johan Krantz, analytiker hos Kronofogdemyndigheten, till SVT.