Amazon oroar svenska e-handlare

Var fjärde svensk e-handlare är orolig över Amazons etablering i Sverige, enligt en ny undersökning.
Lika många tror en etablering påverkar dem negativt.

Under halvannat år har vi talat om den amerikanska näthandelsjätten Amazon och dess första tunga steg in på den svenska marknaden och oron har varit tydlig.
Det här framgår även i en ny undersökning. Payson har gjort den i samarbete med Svea ekonomi och den visar att av cirka 550 tillfrågade e-handlare känner var fjärde en stor eller en viss oro inför Amazons etablering i Sverige.

Nästan lika många tror att en sådan etablering skulle påverka deras egen e-handel negativt.
E-handlarna menar bland annat att en sådan jätte har lika jättelika fördelar vid en etablering och att det samtidigt är svårt för dem själva att förbereda sig inför Amazons ankomst.

De som främst tror på negativa följder för egen del är de som driver sajter där man säljer produkter av mindre storlek, lätta att skicka och med många konkurrenter som säljer likartade varor.
Där menar man att det är extra lätt för Amazon med sitt utbud att slå sig in.

55 procent tror ändå att det inte finns någon anledning till oro inför Amazon i Sverige.
Fem procent av e-handlarna tror för övrigt istället att det skulle kunna påverka deras egen business positivt.