fbpx
GLAD PÅSK! Vi vill ut och träffa våra läsare! Har du några nyheter? Händer det något roligt i er butik? Kontakta redaktionen@butikstrender.se . Tjipp!

Arla nu nia i hållbarhet

By on 16 April 2019

Arla är ett av de tio mest hållbara varumärkena i Sverige.
Det nionde, för att vara exakt.
Det framgår av Substainable brand index för 2018.

Från 18:e plats 2017 till nionde plats 2018.
Det är Arlas marsch uppåt på Substainable brand index som är Europas största varumärkesstudie om hållbarhet.

Substainable brand index bygger på intervjuer med totalt cirka 50 000 svarande i Norden och Nederländerna.
18 600 av de svarande finns i Sverige och det är alltså denna grupp som då ger Arla dess toppnotering.

– Vi har breddat vår hållbarhetskommunikation och varit tydligare med allt det positiva som mjölkgårdarna samt det bondeägda mejeriet bidrar med, säger Ann Freudenthal som är ansvarig för hållbarhetskommunikationen på Arla.

Under 2018 nådde Arla målet med 100 procent fossilfria egna tunga transporter, lanserade sommarmjölken som är ett initiativ som bygger på att man låter korna vara ute 25 procent mer än vad lagstiftningen kräver och införde en ny datummärkning, ”ofta bra efter”, för att minska matsvinnet.

– När jag pratar med våra ägare, mjölkbönder, om hållbarhet så säger de med stolthet att hållbarhethar de alltid arbetat med. Som bönder är de beroende av naturen och att kretsloppet fungerar. Jag är både stolt och glad att vi nu ligger på nionde plats, säger Arlas varumärkesdirektör Cecilia Kocken.
Det är ett kvitto på att kommunikationen mot konsumenterna fungerar, säger Cecilia Kocken varumärkesdirektör.

För en månad sedan satte Arla Sverige målet att leda utvecklingen mot mjölk med netto noll klimatavtryck och lanserade kampanjen “Framtidens mejeri”.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.