fbpx
Senaste
Icas utökade klimatmål godkändaDoften ska minska matsvinnetZalando sänker prognosen för helåretArlas drickyoghurt och kvarg blir Yalla!Letar nytt på Natural Productsdesignar Ica-kassen till Rosa bandetNu lyfter maten svensk e-handelDrygt hälften har e-handlat matCarnegie tror på Scandi StandardMer framtidstro hos butikernaLindvall in i köttbranschenDe två ska lyfta Kappahl i höstLidl nära tio miljarder krMer än hälften av skörden bortaRootfruit köper Exotic SnacksCoop säljer i KarlstadTvå lämnar ett Väla i nytt lägeByggmax firar 25 med 100Norskt Ica-vatten blir svensktSå många vill handla mer klimatsmartNytt varuställ säkrar varornaMat långt ned när vi e-handlarIca, Apotek Hjärtat och Min doktor satsarLupiner, bönor och lite insekterHär kommer Axfoods veganburgareDags för jobbskugga i handelnÖver miljonen till goda ändamålFörsta på fem år för Media MarktSkor upp – kläder ned augustiOumph fortsatt brittisk succéUlla mästare bland mästareSnabbt mot intelligenta butikerPlus 3,7 procent för Ica augustiSnart söndagsstängt i Italien?50 000 euro till framtidens betallösningNytt perspektiv på förpackningarIkea flyttar från HelsingborgDrogade till attack i butikClas Ohlson firar och laddarFazer vill beröra hjärtanMindre kött men mer svensktDubblar och breddar i KarlstadMera Clas Ohlson hos MathemAmazons Sverige-lansering dröjer – eller?Carlsberg satsar på miljönPontus vann med miljöbestickHöjt pris ska rädda svenskt köttCoop i samarbete kring nyanländaVapiano skyller på SverigeNu ska grillen bli ännu hetare…Ica och Coop stänger varsin butikSvensk must ökar kraftigtClas Ohlson i samarbete med AmazonStillastående för sällanköp 2017En sjuklöver av nya matord…Hela Arlas vinst till ägarböndernaStoruman i topp – Solna åttaGurkpriset upp 400 procentÖrebro först ut i Nettos nya formatScandic-stopp för ägg från burhönsOrkla bygger nytt storlager i KumlaNu ska ”fri från”-produkter anmälasTre nya till Skövde-centerIkea testar kontantfritt i GävleÄldre tror mer på fiskens nyttaTuff start men återhämtning hos ArlaLöfbergs fasar ut fossil plastArla skapar innovationscentrumEkoboxen nominerad till anrikt prisNytt bryggeri jagar 15 miljoner krMajoritet för ett tillträdesförbudLidl öppnar i Turning Torso”Vi är ett matland i världsklass”Torkan gör kyckling dyrareDigitaliserad dagligvaruhandel näraGekås inviger nytt idagCoop lanserar nytt från Paolo Roberto1-4 i butiker för CoopSå åt vi under värmeböljanMalmö nästa för Icas e-handelslagerPantrekord efter extremsommarenChoklad, chips, smoothie och surdegsbröd824 nya varumärken inom mode 2017Får det tufft om räntan höjsHoppar av som vd efter två månaderLRF stöttar nytt regeringsförslag”Förbud mot plast omotiverat”Lidl på väg mot 200-måletSvensk fågel välkomnar nya reglerSvenskt kött välkomnar nya reglerLöfbergs rankat i Europa-toppPremiär idag för MatlusttorgetParadiset öppnar i februariNu är det brist på messmörKapar namnet – innan startenIca öppnar i nybygge i KarlstadSal(ig)a äro stadskärnorna i SalaFärsking nästa färskingIlska mot Postnord efter avgiftsbeskedInget svenskt kött hos Burger KingNytt kapital till sunda tandborstarKronfågel dubbelt nominerad till galaTrögt – men vi kommer att handla mer mat på nätetSka digitalisera cateringbranschenPostnord dyrare i julens e-handelEn honungsburk för 20 miljoner, någon?Äggen dyrare efter sommarenLidl Tyresö finalist i frukt & gröntMuji utökar på Åhléns CityKraftigt lägre skörd av spannmålSydkoreanskt avtal för Simris algPriskrig på kött efter sommartorkanEn banan om dagen – en färsk…Flaggar för dyrare ölNy Arla-märkning för mindre svinnCoop bygger om i Karlstad CityFörbättrat resultat för LindexLidl slutar med engångsplast 2019Nu handlar vi mer mat på nätetLångt efter när det gäller nätmat110 miljoner till matsvinnsappIcas e-handelschef till HobbexC4 Shopping fyller på 2019Ica-bonus till chefer för miljömålUpp 4,7 procent för Ica-gruppenLager 157 öppnar i LuleåGlassbristen håller i sigIca utvecklar röststyrning med GoogleLämnar Svenska dagbladet för IcaApohem får sälja receptbelagtTyskt kapital till svenskt mellanmålFramtidstron sjönk i juliFalkenberg får ny handelsplatsAlltfler väljer skruvkorkNya Zeeland vill ha bort plastpåsarVi återvinner mer plastNu är Lindex nya vd på platsNynazister i attack mot Ica-butikIcas darkstore förbi startproblemAxfood rear ut svenskt köttVM-kaptenen satsar på funktionsdryckKritik mot Ica för egyptisk potatisNu rullar det på för DalsspiraElgiganten fortsätter bygga utDanska Rains öppnar svensk butikIkea mest värdefulla varumärketArla på väg att klara koldioxidmålVill se tuffare krav i köttupphandlingOrganic Food Fair åter i MalmöNu kommer Lego-bitar av sockerrörPlus 4,6 procent i juli för IcaStor godisförfalskning i MalmöSvensk handel varnar för ny bluffvågIca köper mer i Upplands BroSatsar på helvegetarisk matkasseVill öka efterfrågan på svensktVill se ärligare matindustriTar bort leksaksvapen efter skjutningZalando tror på lägre tillväxtVarnar för kris i klädhandelnSystembolaget öppnar i SköndalFler och fler negativa till reklamLidl återkallar krossade tomaterGrilluppmaning ut av misstagTa med hunden in i affärenÖver 70 butiker i Skånes nyaAxfood gör halvmiljardvinstFler butiker vill stötta bönderFryshus lager när Kavli växerClas Ohlson till KristianstadNya krav och bättre koll på ”fri från”Coop återkallar rödbetssoppaStrutsfällan – ångest över semesterpengarnaAxfood kampanjar för svenskt köttMinusresultat för IntersportZoégas b(r)ygger för framtidenCoop ställer om i DegerforsCity Gross stöttar böndernaGurkskörden är igång i SkåneSuccé för GW bland kändisvinernaFler vill låna i sommarFler handlare vill hjälpa bönderFler ska lära sig brygga ölAllt fler har koll på ”bäst före”Skadegörelse mot Ica-butikVarubrist efter bra försäljningLax och tonfisk i handelskrigStarbucks slopar plastsugrören680 000 laxar på rymmenBra junimånad för IcaIca-butik stöttar böndernaStor strid inom svensk ostnäringSkånsk matsatsning i konkursLidl öppnar i Solna centrumBrothers och Polarn o Pyret uppåtGlobal e-handel hotar jobbenHemkört i hela landet föreslåsCoop återkallar havredryckHär är fotbollsmat(ch)en hos IcaEniga om tillträdesförbudMatlust klimatsmartast i AlmedalenCoop nyöppnar i SvanskogMer vildsvinskött till folketSlutar sälja engångsartiklar i plastTvingades utlösa överfallslarmetDe är nya kvinnliga nätverketSexleksaker Ekos nya satsningOnly siktar på 50 svenska butikerEcoliving söker nytt kapitalLugnare och bättre med frukostNya drycker = ny(ttig)a drycker”Svenska bär toppen för tarmen”All sommarrea i samma portalBra för Norge – dyrare i SverigeKlarna diskriminerade 100-åringFärre besökare – ökad försäljningTre av tio väljer vegetarisktCoop stänger i SträngnäsVarnar för julhandeln redan nuPraon är tillbaka – många till handelnHögtryck för skånska gårdsbutikerEko öppnar i Örebro och SundsvallE-handel kräver nya matpackHallandsbonde ny vice hos ArlaGladare av nyttig matKarma och Matsmart cirkulära topparUng Hemköp-handlare prisadBondens skafferi öppnar idagVar femte utsatt för hotVinstlyft för Kappahl – som vänt?69 hållbara förslag från AxfoodHur påverkas vi av proteinhetsen?Lägre dioxinhalt i ekoägg nuNormal når målet 30 butiker i årHög konsumtion oroar mestTvå nya chefer hos NettoIca kritiseras för ölreklam”Ska finnas hos alla med delikatessdisk”Fem e-handelsfakta som är myter…Varnar för tuff sommarDärför lämnar Louise König CoopIca lyfte HBTQ i tv-reklamSå ska matsvinnet halverasSå e-handlar du smartareÖppnar Stora Coop i SpångaSkapar 12 000 sommarjobbElgiganten rekordökade vinstenBra och mindre bra kring matsvinnLilla Coop i lilla SunnemoFirar midsommar alkoholfrittSatsar på Kravmärkt charkråvaraNu ska vi lukta…grill!Tar över Pressbyrån och 7-ElevenLjungberg ny vd för digitalhandelnTill midsommar vill vi äta svensktAxfood och Lidl knaprar på CoopSverige fyra i vegotrendenHandlarna mer optimistiska i juniMiljön viktigare än snabb leverans

Arla vill inspirera och expandera

By on 17 June 2012
Christer Åberg

Inspiration och expansion.
Två ord som kan beskriva mejerikoncernen Arlas situation just nu.
Det handlar om förvärv i Tyskland och England.
Men också om grön prisväxling och matinspiration,
–Det är nog ganska länge sedan som det var så mycket på gång samtidigt hos oss, konstaterar Christer Åberg, vd i Arla Sverige.

Nyligen har Arla gjort två stora förvärv, i England och i Tyskland.
–Vi har en ambition att växa. Just nu har vi fokus på Norra Europa. Men vi är inte nöjda med det. Vi vill växa på marknader utanför Europa. Vi är redan inne i Mellanöstern och i Afrika men här finns ytterligare potential. Och sedan har vi tillväxtmarknader som Indien och Kina. Vi får se vad som händer men det finns en hel del att göra på det här området, säger han.
Strax efter midsommar ska Arlas högsta beslutande organ, representantskapet, ta det formella beslutet om förvärven, sedan återstår myndighetsprocessen som handlar om konkurrenssituationen.
–Vår bedömning är att det inte ska vara några problem när det gäller konkurrensen och vi räknar med att vara igång med processen i höst, säger han,
Vad har då egentligen de svenska bönderna att vinna på de här fusionerna?

–I och med att det kommer in tyska och engelska bönder i ägandet så innebär det att kostnaderna minskar per capita. När vi investerar så är det våra ägare som betalar men på det här sättet blir det fler som delar på kostnaderna. Det är en fördel, säger han.
För ganska precis ett år sedan förvärvade Arla mejeriföretaget Milko och det har varit en krävande process.
–Milko hade ett värre läge än vad vi trodde vid förvärvet, de hade gått i konkurs om vi inte kommit in. Det är också en gigantisk process att förändra logistiken för 2 500 kunder och 500 varor som ska ut och 500 som ska in.
Det är en process som inte varit helt enkel och de finns de som kommit i kläm.
Något som Christer Åberg beklagar djupt.
–Jag får väl passa på här i Butikstrender att be handlare om ursäkt för det strul som varit. Vi är på rätt väg nu men vi är inte färdiga ännu.
Arla genomför också just nu en global omorganisation. Syftet är att ge bättre förutsättningar för att betala högsta möjliga mjölkpris till ägarna.
–Tyvärr innebär sådana här förändringar att vi måste säga upp folk. Totalt handlar det om 250 personer och kanske man kan tycka att det inte är så många i en grupp på 6000 personer. Men för var och en som blir uppsagd är det ingen tröst. Vi försöker genomföra det här på ett så bra sätt som möjligt, säger han.
Från den 4 juni satsar Arla på grön prisväxling. Man höjer det ordinarie priset på vanlig mjölk och sänker samtidigt priset på den ekologiska varianten.

Christer Åberg har arbetat med konsumentnära verksamhet på ett eller annat i hela sitt vuxna liv.

Christer Åberg har arbetat med konsumentnära verksamhet på ett eller annat i hela sitt vuxna liv.

–Vi gör det här för att ekologi är viktigt för oss. Tyvärr är det så att försäljningen av ekologiska varor är plus minus noll, den har till och med sjunkit på vissa varor. Om du frågar människor om de vill ha ekologi så svarar nog de flesta ja, men vi ser på försäljningssiffrorna att den uppfattningen inte riktigt hänger med in i butiken, säger han.
Det är därför som Arla vill minska skillnaden i pris. När det gäller mjölk skiljer det idag två kronor, med den gröna prisväxlingen hoppas man komma ner till en dryg kronas skillnad.
–Vi har jobbat målmedvetet för att få mer ekologisk råvara och klara en fortsatt ökad ekokonsumtion, men när försäljningen istället minskat har det skapats ett överskott. Men det ger oss också möjligheter att skapa nya ekoprodukter. Vår målsättning är att fördubbla utbudet, säger han.
Utmärkelsen Arla Guldko är något som också engagerar Christer Åberg.

–Ja, det handlar om det som vi verkligen vill, att ge matinspiration. Det är verkligen roligt att få vara med om det. Det är jätteroligt med de butiker som vinner pris men jag tycker nästan att det är ännu häftigare med Bästa seniorservering och Bästa Matglädjeskola. Det är så fint att se att man lägger ner så mycket energi i skolan och i äldreboenden för att göra god och inspirerande mat, säger han.
Att inspirera är viktigt för Arla. Därför har man också i ett samarbete med Sverige Olympiska kommitté, SOK skapat en egen träningssida på arla.se som ska inspirera till träning och bra kosthållning. Via Arlas mjölkambassadörer får de som går in på sidan tips på träningsövningar och en inblick i hur OS-stjärnorna laddar upp inför de kommande olympiska spelen i London.
–Vi vill vara med och inspirera på många sätt, konstaterar han.
Christer Åberg har arbetat med konsumentnära verksamhet på ett eller annat i hela sitt vuxna liv. De första 16 åren arbetade han i Unilever, sedan blev han vd i Atria Scandinavia.
Första kontakten med svenska bönder fick han 2004 då han gick in i Scans styrelse.
–2007 blev jag överlockad till Arla. Jag hade viss koll på att Arla var ett fint företag men också att det borde finnas utvecklingsmöjligheter. Och så var det. Det har ju hänt en hel del de senaste åren.
Arla går bra som företag men Christer Åberg är inte nöjd.

Christer Åberg konstaterar att det händer mycket inom Arla just nu.

Christer Åberg konstaterar att det händer mycket inom Arla just nu.

–Nej, vi måste bli vassare när det gäller att betala tillbaka till våra ägare, det vill säga bönderna. Vi såg att det fanns ett holländskt företag som betalde ett högre pris än oss under 2011. Därför ska vi försöka vässa oss ytterligare på den punkten, säger han.
Som utomstående tycker jag att det är mycket Arla nu, det händer mycket?
–Ja, det är nog en uppfattning som vi delar. Frågan är om det någonsin varit så mycket som det är just nu, säger han.
Någon egen bondebakgrund har inte Christer Åberg.
–Nej, jag tycker om att vara på landet och i skogen men det är nog det närmaste jag kommer lantbrukslivet, säger han med ett leende.
Förutom vd-skapet i Arla sitter Christer Åberg i två styrelser, Svenska Spel AB och banken SBAB.
–Båda bedriver konsumentnära verksamheter och för egen del får jag ett bredare perspektiv, säger han.
Jobbet dominerar Christer Åbergs liv men lite tid finns också för annat.
–Jodå, jag försöker hålla mig i form bland annat. Förut har jag sprungit ganska mycket men har fått problem med ett knä som gjorde att jag tvingades ställa halvmaran Göteborgsvarvet som jag hade anmält mig till, säger Christer Åberg.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.