Att det skall vara så svårt

By on 13 mars 2015
DSC_6719-Hans-Bra-300x336

Ibland undrar jag varför människor och organisationer gör det så mycket svårare för sig än det egentligen är.

Det är illa när landstingen misslyckas med sin uppgift att planera resurserna för barnafödande. Varje år, när man rapporterar att det är brist på barnmorskor under vissa perioder, så bekräftas det samtidigt att politiker och chefer inom sjukvården inte klarar sitt jobb. Vårdbehovet på sjukhus kan variera kraftigt, bl.a. beroende på olika epidemier. Men barnafödande är något som man känner till och kan planera 7-9 månader innan själva vårdbehovet. ”Patienterna” registreras tidigt på mödravårdscentralen.

Dagligvaruhandeln är den mest förutsägbara av alla handelssegment. Oavsett hur konjunkturen ser ut så behöver konsumenterna köpa och konsumera dagligvaror. Branschen har en stadig tillväxt, inte minst tack vare att befolkningen ökar. Ändå så lyckas en del av aktörerna att misslyckas totalt med sin uppgift. Man klarar inte ens att uppfylla de mest elementära kraven för att lyckas.

Under många år har vi följt kooperationens väg rakt ned i fördärvet. Alla utanför Coop har klart för sig vad de borde göra. Ändå fortsätter de att misslyckas. I grunden handlar det om dåligt affärsmannaskap och för täta chefsbyten. Man kan inte lösa sina problem genom att byta chefer hela tiden. Dessutom skapar det en oro i organisationen. En krönikör skrev nyligen att Coop inte kommer att finnas kvar om 10 år. Det är sorgligt men förmodligen kanske sant. För så här kan det ju inte fortsätta.

Att Gekås nu är den största dagligvarubutiken i landet är närmast ett mirakel. Att ett lågprisvaruhus på en liten ort i Halland kan bli störst inom dagligvaror är ofattbart.

Att Gekås nu är den största dagligvarubutiken i landet är närmast ett mirakel. Att ett lågprisvaruhus på en liten ort i Halland kan bli störst inom dagligvaror är ofattbart. Normalt brukar man prata om upptagningsområde för butikerna. Den växande gränshandeln med Norge, som ICA nu skall satsa stort på, har ju sitt självklara upptagningsområde. Men hur stort är egentligen Gekås upptagningsområde, halva eller hela Sverige eller bara Halland med omnejd? Jag tycker att Gekås är värda allt beröm de kan få och att många av konkurrenterna borde skämmas. Troligen är både affärsidén och organisationen hos Gekås förklaringen till framgången år efter år. Med en VD som inte är ägare men affärsmässigt mycket duktig och två ägare som kan den operativa driften från grunden. Gekås förstod tidigt, även under Göran Karlssons tid, att man måste göra shoppingen till en större upplevelse. Man har idag t.o.m. en stugby för att kunna inhysa sina långväga kunder.

E-handeln av dagligvaror pratas det mycket om – men mycket lite händer egentligen. Jag skulle vilja se en kalkyl på hur man skall få det lönsamt. Med de låga marginaler man har i dagligvaruhandeln så är det svårt att se hur man skall få det lönsamt med tanke på kostnader för hantering och distribution.

Att ICA ännu inte tryckt till ordentligt beror förmodligen på att man, som vanligt, är mycket duktiga på att räkna. Dessutom så lär ju en hel del spontaninköp försvinna om inte kunderna är i butiken och ser olika erbjudanden. Alla i branschen vet hur viktig exponering på säljbar plats är, och det uppnår man inte på en webbsida. På små orter och för äldre människor kan E-handel/hemdistribution vara en del av servicen, men det kan aldrig bli stora volymer.

Jag tillhör, och är stolt över det, en grupp av människor som faktiskt tycker att det är roligt att gå runt i en butik och handla. Framför allt ser man nya varor och produkter som man inte skulle se annars. För min del blir det, utöver inköpslistan alltid spontaninköp, vid butiksbesöken.

Slutligen kan jag inte undvika att kommentera det senaste köttfärslarmet från ICA. Återigen har man upptäckt salmonella i (irländsk) köttfärs och blandfärs från Danmark/Irland. När kommer man att lära av misstagen och hur mycket skadar det varumärket ICA? Köttfärs är ju en av de viktigaste basvarorna i det svenska folkhemmet. I det senaste larmet tror dessutom ICA att den största mängden redan är konsumerad.

 

HANS ÖHMAN

Är varumärkesstrateg och har tidigare varit chef för flera reklambyråer med inriktning på action marketing. Krönikör i Butikstrender sedan starten.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *