fbpx
Vi vill ut och träffa våra läsare! Har du några nyheter? Händer det något roligt i er butik? Kontakta redaktionen@butikstrender.se . Tjipp!

Åtta av tio emot kändisars spelreklam

By on 7 January 2019

Vi får fler och fler kändisar i spelreklam för bolag och penningspel.
Frågan är varför.
Åtta av tio svenskar är nämligen negativa till fenomenet.

Det är en ny undersökning från Novus som nu läggs fram.
På uppdrag av organisationen Sveriges annonsörer har Novus undersökt svenskarnas inställning till att kända personer gör reklam för penningspel och för spelbolag.

Det gillar nästan inga svenskar alls.
Åtta av tio svenskar, 80 procent, är ganska eller mycket negativa och endast en (1!) procent av de svarande är positiv till kändisarnas spelpropaganda. Övriga är varken negativa eller positiva.

– Spelbolagsreklam syns ofta, och diskuteras mer därtill. I tidigare undersökningar kan vi se att spelbranschen, generellt, har ett trovärdighetsproblem, något som troligen också spelar in när det kommer till vad svenskarna tycker om att kändisar gör spelreklam, kommenterar Tero Marjamäki hos Sveriges annonsörer.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.