Avokadabra och Mangodis ska sälja grönt i påsk

By on 9 March 2018
dfgdfgfdg

Lekfulla förpackningar och spänstiga namn ska få fler barn att byta en del av påskgodiset mot nyttigare alternativ.
I alla fall hoppas Ica på det.
Till sin hjälp tar man bland avokadabra, mangodis och blåkullebär.

Det nya sortimentet hos Ica säljer under en begränsad tid och anspelar naturligtvis på påsken och Blåkulla.
Sortimentet består av tio frukter, bär, rotfrukter och grönsaker och Ica har skapat sortimentet för att inspirera unga att äta mer frukt och grönt under en högtid som mest förknippas med godis.

– På samma sätt som vi hittar lekfulla förpackningar i godishyllan till påsk vill vi skapa inspirerande stämning i frukt- och grönsaksdisken, säger Ica Sveriges dieteist Paula Frösell.
– Vi vill bidra till en förflyttning och skapa större intresse för nyttiga alternativ för barn och unga. Vi hoppas att alla häxor och trollkarlar ska stanna på Frukt- och grönkulla på vägen till Blåkulla.

Det nya påsksortimentet är en del i Icas hälsosatsningar och har tagits fram i samarbete med organisationen Generation Pep som vill skapa engagemang kring barns och ungdomars hälsa.
Produkterna kommer att säljas under en begränsad tid.

Här är några av produkterna i det nya sortimentet:
Avokadabra – 2-pack mogen avokado
Mangodis – ätmogen mango
Nadorgottis – nadorcott (småcitrus – perfekt storlek till påskägget)
Blåkullebär – blåbär i ask 60 g (mindre ask lagom till påskägget)
Rottuggisar – gul morot i påse
Jordgummin – jordgubbar i ask
Påskpraliner – gula körsbärstomater
Påskbomber – gul paprika

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.