Axfood ökar omsättningen

By on 20 april 2017
14535991-butikshyllor

”Bra tillväxt och stabil lönsamhet”.
Så sammanfattar Klas Balkow sitt första kvartalsbokslut som ny koncernchef för Axfood.
Omsättningen ökade med 3,2 procent medan vinsten sjönk något
.

16 mars tillträdde Klas Balkow, tidigare chef för Clas Ohlson, som ny koncernchef för Axfood så istället för sitt första kvartalsbokslut kanske man borde skriva ”sitt” första.
I vilket fall var det ett resultat den så kallade marknaden kan acceptera som Balkow lade på bordet.
− Axfood visade bra tillväxt på en annars ljummen marknad, konstaterade Balkow idag.
– Med en försäljningstillväxt på över tre procent tog Axfood ytterligare marknadsandelar under första kvartalet. Alla koncept fortsatte växa och visade stabil lönsamhet.

Nettoomsättningen ökade till 10 639 miljoner kr vilket är 3,2 procent upp jämfört med första kvartalet 2016.
Vinsten sjönk däremot något. 397 miljoner kr januari-mars 2017 ger en vinstmarginal på 3,7 procent att jämföra med förra årets 4,0 motsvarande kvartal.

Klas Balkow påpekade också att det händer en hel del inom koncernen just nu.
– Under kvartalet har vi ökat satsningarna på e-handel. Integrationen av mat.se pågår med full kraft och allt fler kunder kan handla på nätet via Willys och Hemköp. Detta ger oss goda förutsättningar att stärka positionen inom det snabbt växande online-segmentet.

Under första kvartalet har Axfood slutfört förvärvet av Mat.se och även fått Konkurrensverkets godkännande för förvärvet av gränshandelskedjan Eurocash. Där väntar man dock fortfarande på ett godkännande vad avser Norgegruppens del av förvärvet.

Text: Torbjörn Karlgren

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *