fbpx
Senaste
Minusresultat för IntersportZoégas b(r)ygger för framtidenCoop ställer om i DegerforsCity Gross stöttar böndernaGurkskörden är igång i SkåneSuccé för GW bland kändisvinernaFler vill låna i sommarFler handlare vill hjälpa bönderFler ska lära sig brygga ölAllt fler har koll på ”bäst före”Skadegörelse mot Ica-butikVarubrist efter bra försäljningLax och tonfisk i handelskrigStarbucks slopar plastsugrören680 000 laxar på rymmenBra junimånad för IcaIca-butik stöttar böndernaStor strid inom svensk ostnäringSkånsk matsatsning i konkursLidl öppnar i Solna centrumBrothers och Polarn o Pyret uppåtGlobal e-handel hotar jobbenHemkört i hela landet föreslåsCoop återkallar havredryckHär är fotbollsmat(ch)en hos IcaEniga om tillträdesförbudMatlust klimatsmartast i AlmedalenCoop nyöppnar i SvanskogMer vildsvinskött till folketSlutar sälja engångsartiklar i plastTvingades utlösa överfallslarmetDe är nya kvinnliga nätverketSexleksaker Ekos nya satsningOnly siktar på 50 svenska butikerEcoliving söker nytt kapitalLugnare och bättre med frukostNya drycker = ny(ttig)a drycker”Svenska bär toppen för tarmen”All sommarrea i samma portalBra för Norge – dyrare i SverigeKlarna diskriminerade 100-åringFärre besökare – ökad försäljningTre av tio väljer vegetarisktCoop stänger i SträngnäsVarnar för julhandeln redan nuPraon är tillbaka – många till handelnHögtryck för skånska gårdsbutikerEko öppnar i Örebro och SundsvallE-handel kräver nya matpackHallandsbonde ny vice hos ArlaGladare av nyttig matKarma och Matsmart cirkulära topparUng Hemköp-handlare prisadBondens skafferi öppnar idagVar femte utsatt för hotVinstlyft för Kappahl – som vänt?69 hållbara förslag från AxfoodHur påverkas vi av proteinhetsen?Lägre dioxinhalt i ekoägg nuNormal når målet 30 butiker i årHög konsumtion oroar mestTvå nya chefer hos NettoIca kritiseras för ölreklam”Ska finnas hos alla med delikatessdisk”Fem e-handelsfakta som är myter…Varnar för tuff sommarDärför lämnar Louise König CoopIca lyfte HBTQ i tv-reklamSå ska matsvinnet halverasSå e-handlar du smartareÖppnar Stora Coop i SpångaSkapar 12 000 sommarjobbElgiganten rekordökade vinstenBra och mindre bra kring matsvinnLilla Coop i lilla SunnemoFirar midsommar alkoholfrittSatsar på Kravmärkt charkråvaraNu ska vi lukta…grill!Tar över Pressbyrån och 7-ElevenLjungberg ny vd för digitalhandelnTill midsommar vill vi äta svensktAxfood och Lidl knaprar på CoopSverige fyra i vegotrendenHandlarna mer optimistiska i juniMiljön viktigare än snabb leverans

Axfood slopar fruktpåsar av plast

By on 17 October 2017
axfoodpåsar

Axfood, med Willys och Hemköp i koncernen, slutar helt använda plastpåsar för frukt och grönt och övergår till påsar av sockerrör.
Totalt handlar det om cirka 170 miljoner fruktpåsar per år.
– Ett viktigt led i att ytterligare minska den totala klimatpåverkan, säger Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij.

Axfood blir via dagens besked den första koncernen inom svensk dagligvaruhandel som helst slutar använda frukt- och gröntpåsar av fossilplast för att istället övergå till påsar av sockerrör i alla sina egna butiker.

Totalt handlar det om 170 miljoner påsar per år och enligt Axfood – där förutom Willys och Hemköp även Tempo och Handlar´n ingår – innebär åtgärden ett miskat koldioxidutsläpp med drygt 60 procent.

Övergången till de nya påsarna sker successivt i takt med att lagren av de oljebaserade plastpåsarna töms.
Först blir två Hemköp-butiker i Stockholm i slutet av november och bytet beräknas vara helt genomfört i början av 2018.

– Det sker många positiva initiativ för att minska klimatpåverkan i vår bransch just nu och givetvis hoppas vi att andra följer vårt exempel och helt överger fossila fruktpåsar i butikerna, säger hållbarhetschefen Åsa Domeij som är nöjd med åtgärden.
– Övergången till fruktpåsar av sockerrör är ett viktigt led i att ytterligare minska den totala klimatpåverkan, säger hon.
axfoodpåsar

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.