fbpx
GLAD PÅSK! Vi vill ut och träffa våra läsare! Har du några nyheter? Händer det något roligt i er butik? Kontakta redaktionen@butikstrender.se . Tjipp!

Barnen styr familjens konsumtion

By on 12 April 2019

Föräldrar har väl misstänkt det länge.
Nu finns det siffror.
De unga som styr hushållens konsumtion.

En ny undersökning från Ungdomsbarometern kallar ungdomarna för ”De dolda makthavarna”.
66 procent av 15-24-åringarna anser i en ny undersökning att de påverkar familjens konsumtionsvanor.

Företag bör därför betrakta målgruppen som mer kapitalstark än vad den faktiskt är, blir slutsatsen.
Tidigare har man varit klar över att ungdomar sätter trender och driver utvecklingen men nu  visar sifforna att de även driver riktningen på familjens plånbok.

– Unga ser sin konsumtion som en del av sitt identitetsbyggande. Att beskriva sig själv som som “miljövän” eller “foodie” får direkta konsekvenser för köpbeslut, och detta överför man även till familjen. En femtedel anger också att de visar engagemang genom konsumtion, säger Sara Fröhling Lind, Ungdomsbarometerns expert på konsumtion och livsstil.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.