Bäst före bra även efter

By on 4 december 2017
6767906--

En brittisk butikskedja med 125 butiker ska nu satsa på att sälja vissa livsmedelsprodukter även efter bäst före-datumet.
Ett nyligen genomfört testprojekt har gett goda erfarenheter.

Det är den brittiska butikskedjan East of England Coop, med 125 butiker i East Anglia, som nu tar steget efter att ha gjort en test i 14 av sina butiker.

I de 14 testbutikerna har man sålt vissa matprodukter efter att bäst före-datumest gått ut, skriver East Anglian Daily Times.
Det har handlat om exempelvis torkade och konserverade produkter, pasta, chips, ris etc och man har sålt varorna till kraftigt nedsatta priser. De utvalda produkterna har sålt för motsvarande drygt en svensk krona.

Kunderna har varit så positiva att man nu vill rulla ut projektet till alla butiker.
Butikskedjan har valt att göra så här eftersom man inte får donera mat som passerat bäst före-datumet och inte heller vill slänga produkterna.

Kunderna har nappat direkt och de flesta prisnedsatta varor har gått åt inom och vd Roger Grosvenor är nöjd.
– Detta är inte ett sätt att tjäna pengar, men ett förnuftigt sätt att minska matsvinnet och hålla ätbar mat kvar i livsmedelskedjan, säger Grosvenor till tidningen.
– Genom att sälja helt och hållet ätlig mat kan vi spara mer än 50 000 varor om året som annars skulle slängts, säger han till tidningen och berättar att hans butikskedja nu räknar med att undvika två ton matsvinn om året genom projektet.

Frågan är nu vilken svensk kedja som är snabbast med att nappa på det här brittiska betet?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *