fbpx
Vill du medverka i vår inlaga Grill & Kalla Drycker? Kontakta annons@butikstrender.se Sista materialdag 4 april.

Blev det parfym i alla fall?

By on 7 januari 2019

Det återvunna plagget var årets julklapp 2018, slog HUI Research fast.
Men i slutänden blev det parfym.
I vart fall när vi svenskar e-handlade.

HUI har under en mångfald år utsett Årets julklapp och 2018 korade man det återvunna plagget.
Det är naturligtvis ett tidstecken när klimathot och resursslöseri ligger som Damoklessvärd över oss.

Men när prisbevakaren Woilà mäter julhandeln via nätet blir det en annan vinnare.
Då är det parfym som svenskarna e-handlat mest inför julen, efter en undersökning Woilà gjort.

Woilà är en tjänst för prisbevakning inom e-handel och har via anonymiserade data undersökt vilka varor och varugrupper som varit mest populära hos svenskarna inför och under julen 2018.
De siffror man nu presenterar bygger på ett urval av cirka 5 000 köp hos de större e-handlarna i Sverige.

— Vi ser tydligt att den mest populära kategorin inför jul är produkter är skönhet och hälsa, och att den allra största specifika varugruppen är parfym, avslöjar Wilhelm Schenning, vd för Woilà.
Han konstaterar också att det är stor skillnad på när vi handlar inför julen.
— Veckan innan jul handlar svenskar i snitt ungefär lika mycket som en vanlig vecka. Statistik vi tagit fram visar även att trenden är att fler handlar sina julklappar under Black friday. Under den veckan tredubblas nästan antalet köp, jämfört med en vanlig vecka, konstaterar Schenning.

Sammanfattning?
När vi e-handlade inför julen 2018 var skönhet och hälsa den mest populära kategorin och den mest populära produkten var under december parfym.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.