Blommor, middag eller choklad

By on 18 May 2018
johandavidssonsvenskhandel

Nästa söndag är det Mors dag.
Då blir det blommor, middag eller choklad.
Det är i vilket fall de vanligaste presenterna till mamma.

2,8 miljoner mamma räknar vi i Sverige och söndag 27 maj är årets dag då de står i centrum.
Drygt var femte handlare anser att det här är ett viktigt försäljningstillfälle.

Svensk handel har undersökt saken och deras undersökning visar att Mors dag betyder mest i dagligvaruhandeln där 37 procent av handlarna anser dagen viktig för försäljningen.
Totalt bland alla handlare anser fler än var femte att det är en viktig dag.

– Mors dag ger vissa delar av handeln ett uppsving i försäljningen. För blomsterhandlarna är Mors dag en av årets bästa försäljningshelger, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk handel.

Blommor, choklad eller en middag är nämligen de vanligaste gåvorna till mor.
De flesta lägger 100-500 kr på presenten men Mors dag firas nu i något mindre utsträckning än 2012, enligt Svensk handel.

Bland barn och mödrar svarar ungefär en tredjedel, 32 procent, att de inte köper eller önskar sig någon present.
För sex år sedan var motsvarande siffra 22 procent.

Bland statistiken i övrigt kring Mors dag, som såg dagens ljus 1919 och sedan dess firas sista söndagen i maj, finns konstaterandet att det i år är 48 3000 mammor i Sverige som har anledning att fira Mors dag för första gången.

Till sist – det kanske allra viktigaste; vad önskar sig mammorna själva?
Jo, de flesta vill bli bjudna på middag. Bara så du vet…

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.