Bra men tufft för handeln

By on 28 november 2017
1936122-people

Det går bra – men är fortsatt tufft.
Sammanfattningen gäller dagligvaruhandeln.
Enligt HUI ökade försäljningen 3,4 procent under oktober.

Det är HUI:s publicerade index som säger att den svenska dagligvaruhandeln går bättre än väntat och att försäljningen i löpande priser ökade 3,4 procent under oktober vilket är bättre än sällanköpshandeln där ökningen stannade vid 3,2 procent.

Samtidigt säger HUI att man ska ta siffrorna med i alla fall en nypa salt.
Dagligvarubranschen har utvecklats svagt de tre första kvartalen i år och det förklarar HUI med att allt fler måltider köps på restaurang samtidigt som branschens non food-försäljning varit svag.

Andelen måltidsinköp har de senaste åren ökat med fem procent och idag lägger den genomsnittlige konsumenten 3/10 av sin matbudget på restaurang. Den utvecklingen har accentuerats av att antalet singelhushåll ökar – idag runt 50 procent – och att vi nu kan avläsa att 30 procent av alla måltider i Sverige är ensammåltider.

En konjunkturvändning nedåt skulle visserligen kunna få en högre del av matkontot att hamna hos dagligvaruhandeln men HUI spår att branschen även ur den aspekten kommer att få det fortsatt tufft.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *