”Butiker slås ut – e-handeln tar över”

By on 31 juli 2017
17281743-skarholmen-centrum-skhlm

Kampen om handeln?
Den vinner e-handeln till sist.
– Kampen kommer att stå mellan e-handeln och köpcentrum, säger Anna Feläländer vid Handelns ekonomiska råd.

Anna Felländer är en av författarna till rapporten ”Handelns betydelse – då, nu och i framtiden” som försöker skapa konturer i handelns utveckling.
För den fysiska handeln ser situationen dyster ut, hävdar de tre.
Fysiska butiker slås ut, tusentals jobb försvinner och stora ytor i köpcentrum blir annat än handel.
På sikt kommer e-handeln att ta upp till tre fjärdedelar av detaljhandeln, spår Anna Felländer i SvD.

Om utvecklingen av e-handeln skulle fortsätta nu skulle all handeln ha flyttat till nätet redan runt år 2030. Det handlar om en årlig tillväxt runt 20 procent.
– Köpcentrum som inte tar till vara på den fysiska handelns fördelar riskerar att slås ut, säger Anna Felländer till SvD.

Ingen av dem tror att all detaljhandel kommer att slås ut helt – av olika skäl.
Det kommer, exemplifierar rapportförfattarna med, alltid finnas varor som inte passar att skicka, servicerelaterad handel, impulsköp och lyxprodukter som handlas fysiskt.
Men år 2050 kommer ändå e-handeln att ha tagit 60-75 procent av all handeln efter att ha passerat 30 procent redan om åtta år, 2025, tror Anna Felländer.

HUI Research gör en likartad bedömning och tror på 25-30 procents andel för e-handeln år 2025 i sin rapport ”Det stora detaljhandelsskiftet”.
Konkret räknar HUI där med att mellan 5 800 och 10 800 butiker försvinner och att antalet anställda minskar med någonstans mellan 21 800 och 41 800 personer.
HUI Research påpekar att e-handel och ökad konkurrens redan gjort att kedjor som Expert, Onoff och PC City har försvunnit – och då har vi ändå bara sett början av e-handelns erövring av marknadsandelar…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *