fbpx
GLAD PÅSK! Vi vill ut och träffa våra läsare! Har du några nyheter? Händer det något roligt i er butik? Kontakta redaktionen@butikstrender.se . Tjipp!

”Butiksdöden är en myt”

By on 27 October 2017

Butiksdöden är en myt – en mediabild utan veklighet.
Det hävdar Sitoos vd Jens Levin idag.
– Fastighetsvärlden har problem, inte handeln, säger han.

Det var vid fredagsmorgonens Retail Breakfast Club som Sitoos vd Jens Levin slog tillbaka mot vad han kallar myten om butiksddöden.
– Media är helt fantastiska på att måla upp butiksdöden, sade han.
– Den kommer som en digerdöd som ska käka upp hela samhället men butiksdöden är en mediabild.

Antalet köpcentrum har fördubblats de 15 senaste åren, sade Levin, medan konsumenterna inte blivit fler. Butiksdöden har då blivit en synvilla egentligen, ansåg Sitoo-vd:n som redovisade statistik som visar hur antal konkurser inom detaljhandeln fallit sedan 2013.
– Situationen är att vi har ett problem för fastighetsvärlden i och med ett överskott av butikslokaler, inte ett problem för handeln. Det finns ingen butiksdöd att tala om.

Däremot har fönstershoppingen förflyttat sig till mobilen, sade Jens Levin, men fysisk handel och e-handel har i själva verket ypperliga möjligheter att verka och fungera i symbios.
– Hälften av e-handeln är fysiskt influerad och 69 procent av all fysisk handel är webbinfluerad, var siffror Sitoos vd använde som argument för den tesen.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.