Butiksdöden i city en myt

By on 6 september 2017
3289091-stockholm-drottninggatan-8

Butiksdöden i stadskärnorna är en myt.
Det hävdar HUI och Agora som idag presenterade nya Cityindex.
Där konstaterar man att cityhandeln i Sverige går bra.

Idag har Cityindex lanserats. Indexet mäter omsättningens utveckling för kommersiella verksamheter i 16 svenska stadskärnor.
Cityindex görs i samarbete mellan HUI Research och Agora som inledde arbetet under förra hösten.

När indexet lanserades idag säger de två intressenterna att butiksdöden i stadskärnan är en myt.
Totalt hade vi en tillväxt på 3,7 procent för detaljhandel, restaurang, hotell och kommersiell service 2016 och detaljhandeln i stadskärnorna i mätningen ökade med 2.7 procent.

Nu kommer man att framgent mäta utvecklingen och tror att det nya indexet ska bli ett viktigt verktyg.
– Lanseringen av Cityindex innebär att stadskärnors utveckling nu kan mätas och jämföras på ett rättvisande sätt över tid. Cityindex kommer att förse marknaden med välbehövlig information och utgöra ett , säger Agoras vd Wilner Anderson.

Kartläggningen av perioden 2015-2016 visar på en total tillväxt om 3,7 procent i de undersökta stadskärnorna. Störst omsättningstillväxt hade branschen kommersiell service (till exempel gym, biografer och frisörer) med 11,2 procent följt av restaurang som ökade med 5,1 procent. Detaljhandeln och hotell ökade med 2,7 respektive 3,7 procent.

– Bilden av en utbredd butiksdöd och negativ utveckling i stadskärnan är i många fall överdriven. Med tydliga definitioner av stad och stadskärna kan vi nu mäta stadskärnor som försäljningskanal och deras utveckling över tid på ett jämförbart sätt, säger Tobias Rönnberg som är konsult hos HUI Research.

HUI inleder nu också ett projekt tillsammans med Göteborgs universitet där man under två år ska undersöka vad man kallar ”Den lilla stadens attraktivitet”.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *