fbpx
Vi vill ut och träffa våra läsare! Har du några nyheter? Händer det något roligt i er butik? Kontakta redaktionen@butikstrender.se . Tjipp!

Carlsberg satsar på miljön

By on 7 September 2018

Carlsberg gör sin mest klimatsmarta lansering någonsin när sortimentet får en helt ny design och ökad hållbarhet.
Det handlar om färg men även om en framtida förpackning som minskar plastavfall med mer än 1 200 ton per år.

Carlsberg låter sitt sortiment få en helt ny design och en ny grön färg.
Färgen är inte heller bara grön till färgen utan även till miljönyttan då den nya färgen är miljöcertifierad.

Ted Akiskalos, vd för Carlsberg Sverige, är nöjd med den nya designen på produkterna.
– Våra produkter är nu både mer tilltalande och grönare än någonsin, säger han.
– Precis så mycket kärlek och engagemang som vi lägger på att framställa den perfekta lagern måste vi också lägga på vår miljö. Det är ett kontinuerligt arbete med ständigt nya lärdomar, konstaterar Carlsbergs Sverige-vd.

Ett stort arbete har handlat om att byta ut plasten på sexpacken och den är nu till 100 procent återvunnen vilket minskar koldioxidpåverkan med uppemot 60 procent.

Dessutom har Carlsberg nu utvecklat en framtida förpackning med namnet ”Snap pack” där burkarna sitter ihop med ett speciellt framtaget lim.
Carlsberg är först i världen med den tekniken som ska minska plastavfallet med mer än 1 200 ton per år, motsvarande 60 miljoner plastpåsar.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.