Coop lanserar asiatiskt

By on 4 april 2018
coopasiatiskt

Coop Asien.
Nya satsningen från Coop som lanserar en linje med egna asiatiska produkter.
Nu tror man svenskarna är nyfikna på att testa…

Namnet är Coop Asien och de tär en linje med egna asiatiska produkter.
Coop inleder med tre smaksättare – ostronsås, sesamolja och fisksås.

Tanken är att uppmuntra oss vanliga konsumenter att våga testa och att lyckas laga asiatiskt hemma.
– Alla tre smaksättarna är genvägar för att lyfta smakerna i din asiatiska matlagning, säger Sara Begner som är chef för Coops provkök.

Via sin testpanel i form av Coops matometer har Coop övertygat sig om att svenskarna är nyfikna på att laga asiatiskt själva.
I matometern uppger nästan var fjärde person, 23 procent, att de är nyfikna på thailändsk mat.
13 procent vill testa japanskt, nio procent vietnamesiskt eller kinesiskt och sex procent uppger sig sugna på koreansk mat.

En annan orsak till att Coop satsar är att man tror att när Asien och framförallt Thailand blivit ett så stort semestermål för svenskarna så har intresset för dessa kök också ökat.
Ett problem är att många saknar kunskap i hur man får till rätt smaker, textur och konsistens och Coop säger sig också se ett behov av att sprida kunskap kring asiatisk matlagning.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.