Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Coop sluter avtal med Whywaste

Coop tar ett nytt steg för att minska matsvinnet.
Man har nu tecknat ett avtal med foodtechbolaget Whywaste.
– Whywaste tillför en butikslösning där Coop kan spara pengar, tid och minska matsvinn, säger Coops hållbarhetschef Louise König.

Produktionen av den mängd mat som slängs varje år motsvarar utsläpp på omkring två miljoner ton koldioxid, enligt statistik från Naturvårdsverket. Det motsvarar cirka tre procent av de totala utsläppen av växthusgaser i Sverige.
Coop arbetar strategiskt för att minska mängden matsvinn i butik. För butikerna innebär en lägre mängd matsvinn minskad kostnad på flera plan.

Nu har man skrivit ett ramavtal med prisbelönta foodtechbolaget Whywaste.
– Coop har en ambition att minska sitt matsvinn i flera led, tillsammans med leverantör, i butik och inspirera våra kunder och medlemmar, säger hållbarhetschefen Louise König.
– Whywaste tillför en butikslösning där Coop kan spara pengar, tid och minska matsvinn. De arbetar med intelligent teknik för datumhantering som ger konkreta resultat direkt på butiksnivå.

Svinnet i butiker beror ofta på passerat bäst-före-datum. Whywaste vill lösa detta genom appen Semafor, som hjälper butiker att identifiera varor som riskerar att passera bäst-före-datum. Maten kan då prissänkas, tillagas eller skänkas till välgörande ändamål istället för att hamna i soptunnan. I Coop Väst har flera butiker redan testat, som har gett framgångsrika resultat.
– Det är jätteroligt att vi har fått till detta avtal med Coop, som verkligen ligger i framkant när det kommer till hållbarhetsarbete, säger Kristoffer Hagstedt, vd och medgrundare i Whywaste.

Coop har sedan tidigare flera samarbeten kring matsvinn. I Göteborg samarbetar Coop med Allwin som förmedlar mat från Coops butiker till ideella organisationer som kvinnojourer, kyrkor och härbärgen. Liknande samar­beten finns på flera platser i Sverige. Under 2017 skänkte Coops butiker totalt 93,5 (85,5) ton mat, motsvarande drygt 208 000 (189 200) måltider.

Whywaste är en av flera aktörer som arbetar med denna typ av metoder för att förebygga matsvinn och förbättra butikernas affärer.
Örebro-baserade Deligate, som uppmärksammades vid Di:s Foodtech 2018 nyligen, är en annan som profilerat sig inom detta angelägna område.

SENASTE NYHETERNA

E-MAGAZINE

Håll koll på de senaste nyheterna inom dagligvaruhandeln vart du än befinner dig. 

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Fler nyheter.

Välkomnar marknadsdom

Franskägda Skånemejerier välkomnar Patent- och marknadsdomstolens beslut kring ostmärkena Präst, Herrgård och Grevé om vilka företaget varit i strid med

Framtidstron lägre i handeln

Framtidstron sjunker. Det gäller både i butiker och e-handeln. Det handlar framförallt om att man ser en lågkonjunktur och pessimistiska

Låter papper ersätta plast

Papper ersätter plast i Arlas nya ostförpackningar. Såväl Herrgård som Präst får ny förpackning där överdelen av plast ersätts av

Överklagar om spritreklam

Starkspritstillverkaren Mackmyra överklagar nu en dom från Patent- och marknadsdomstolen. Mackmyra vill använda idag otillåtna bilder i reklamen för att

Ny produkt från Kronfågel

Kronfågel har tidigare produkten Kycklingsteak som är en urbenad kycklingklubba. Nu tar man konceptet vidare. Den här gången handlar det

Fasanburgare på McDonald´s?

Ett enda grevskap i England saknar McDonald´s – men nu är den saken ”hotad”. I lilla Rutland har myndigheterna just

3D-printad labbfisk, någon?

Labbodlad fisk. Dessutom 3D-printad. Dessutom snart på ett matbord nära dig. Foodtech-företaget Bluenalu i San Diego räknar med att ha

Paul Svensson hedersdoktor

Paul Svensson – kock, matvisionär, författare med mera – kan nu lägga en ny titel till sitt CV. Han är

Clas Ohlson minskade i december

Clas Ohlson minskade sin totala försäljning i december. Minskningen var 2 procent och försäljningen stannade då vid 1 285 miljoner kr

Hushållens konsumtion still

De svenska hushållens konsumtion var oförändrad i november 2019 jämfört med månaden innan. Jämfört med november månad 2018 steg konsumtion

Rekord för Lidls julaktion

Lidls försäljning av julmust drog in rekordsumman 235 039 kronor till Barncancerfonden. Dessutom kunde man ihop med Allwin ge bort 4 000

De sålde mindre i december

2019 blev ett tufft år för modehandeln. Det visar inte minst stilindex från Svensk handel stil. Detta index visar nämligen

Vill öka kunskapen om plast

Forskare vid Karlstads universitet får nu drygt 3,8  miljoner kr av Lidl för att öka konsumenters och förpackningsutvecklares kunskap om

powered by Typeform

Online videos

NYHETSBREV.

- FEM snabba
- Varje vardag
- Vid lunch