Coops ekoandel nu över tio procent

By on 15 March 2018
gdfgdfgdfgdfgsafsf

Coop har nu en ekoandel på 10,1 procent.
– Det gör oss till den enda stora svenska dagligvarukedjan med en ekologisk försäljningsandel på över tio procent, konstaterar man nu i sin hållbarhetsrapport.

Coop Sverige har alltså levererat sin hållbarhetsredovisning för 2017. I den noterar man en rad punkter som man ser som viktiga framsteg.
Det mest centrala av dem är alltså att man under 2017 nådde en ekoandel i försäljningen på 10,1 procent vilket enligt Coop gör Coop Sverige till den enda stora svenska dagligvarukedjan med en ekologisk försäljningsandel över tio procent.

För åttonde året i rad har dessutom Änglamark röstats fram som Sveriges grönaste varumärke i en undersökning gjord av varumärkesföretaget Differ.
Coop redovisar också att man har sänkt sitt utsläpp av växthusgaser med 70 procent jämfört med basåret 2008 och att Coops arbete med att minska sockerhalten i läskedrycker av egna varumärkete Coop resulterat i ungefär 120 ton mindre socker räknat på ett år.

– Under 2017 arbetade vi vidare med vårt kunderbjudande i form av ekologiska, miljömärkta, rättvisa och hälsosamma varor. Vi har även arbetat mycket med djurvälfärdsfrågan och för en minskad antibiotikaanvändning, berättar Coops hållbarhetschef Louise König.
– Allra roligast var initiativet ”Framtidens protein”, med syfte att inspirera våra kunder att äta mer vego. Fokus var på den lilla vardagshjälten – bönan.

Louise König själv har dessutom, av tidningen Aktuell hållbarhet, korats till Sveriges bästa hållbarhetschef 2017.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.