fbpx
GLAD PÅSK! Vi vill ut och träffa våra läsare! Har du några nyheter? Händer det något roligt i er butik? Kontakta redaktionen@butikstrender.se . Tjipp!

Då rusar vi till våra köpcentrum

By on 22 November 2018

På fredag kommer vi att rusa till våra svenska köpcentrum.
Det tror HUI och lutar sig mot färsk statistik.
Över 60 procent fler besök på köpcentrum väntas när det blir Black friday.

Det är nypublicerad statistik från HUI och Viametrics som säger att Black friday driver upp antalet besök på våra svenska köpcentrum med 60 procent jämfört med en vanlig fredag.
Det motsvarar i antal mer än en halv miljon extra besökare på en dag.

Black friday är för många framförallt ett näthandelsfenomen.
Men trots den höga aktiviteten på nätet så väljer många – och framförallt många fler än vanligt – att besöka fysiska butiker för att hitta fynd.

– Många konsumenter väljer att besöka köpcentrum under Black friday för att testa och botanisera bland produkter. Sannolikt beror en del av ökningen på att konsumenter valt att handla på nätet, men hämta ut varorna i butik, säger Patrik Elfwing, vd för Viametrics.

Besöksflödena i köpcentrumen ökar i takt med att julen närmar sig och de stora topparna inträffar enligt BIX-rapporten under dagarna närmast före jul. Under 2017 var till exempel fredagen den 22 december en besöksmässigt större dag än Black friday.

– Många fick sin lön den 22 december förra året och passade då på att handla julklappar under lunchen eller på vägen hem från jobbet. Köpcentrumen har en stor fördel under de sista dagarna före jul då färre e-handlare kan garantera leveranser innan julafton. Många konsumenter väljer då fysiska butiker i allt större utsträckning för sina sista julklappsinköp, säger Tobias Rönnberg som är analytiker hos HUI.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.