Datingsajt – för närproducerad mat

By on 7 september 2017
food-salad-restaurant-person 2

Nu ska det bli lättare för Ica-butikerna att samarbeta med lokala matproducenter.
Medlet är en ny portal.
– Portalen fungerar ungefär som en datingsajt, säger Ica Sveriges vd Anders Svensson.

Ett nytt och förhoppningsvis fruktbart samarbete etableras nu mellan Sveriges Ica-butiker och lokala matproducenter.
Bakgrunden är att intresset för svensk mat växer och att Ica vill öka utbudet av närproducerade varor.
Medlet blir en ny orderportal som skapar affärsrelationer mellan lokala leverantörer och Ica-butiker, en portal som nu är tillgänglig för butiker och leverantörer i hela Sverige.

Orderportalen har varit i gång i södra Sverige sedan i våras men nu är sista etappen klar vilket ger Ica-butiker och leverantörer i hela landet möjlighet att matchas mot varandra. Redan i dag är 180 lokala leverantörer och 140 ICA-butiker anslutna.
– Portalen fungerar ungefär som en datingsajt med målsättningen att matcha butiker och lokala leverantörer. När matchningen är gjord läggs ordern direkt i portalen med koppling till butikens ordinarie beställningsverktyg berättar Ica Sveriges vd Anders Svensson.
– Med hjälp av orderportalen och fortsatt samarbete med LRF vill vi skapa fler kontaktytor mellan handlare och bönder. Vi vill öka andelen och bredda utbudet av lokalt producerade produkter i ICA-butikerna.

Ica och LRF har också inlett en satsning för att ge närproducerat en mer framträdande plats i butikerna.
Man startade i oktober 2016 i utvalda Ica Maxi i sydöstra Sverige med satsningen ”Redig mat” som legat till grund för det nu utvecklade sortimentet.
Samarbetet mellan Ica och LRF har varit igång sedan 2014 med ambitionen att bredda utbudet av svenska varor och öka försäljningen av svensk mat.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *