fbpx
Senaste
Icas utökade klimatmål godkändaDoften ska minska matsvinnetZalando sänker prognosen för helåretArlas drickyoghurt och kvarg blir Yalla!Letar nytt på Natural Productsdesignar Ica-kassen till Rosa bandetNu lyfter maten svensk e-handelDrygt hälften har e-handlat matCarnegie tror på Scandi StandardMer framtidstro hos butikernaLindvall in i köttbranschenDe två ska lyfta Kappahl i höstLidl nära tio miljarder krMer än hälften av skörden bortaRootfruit köper Exotic SnacksCoop säljer i KarlstadTvå lämnar ett Väla i nytt lägeByggmax firar 25 med 100Norskt Ica-vatten blir svensktSå många vill handla mer klimatsmartNytt varuställ säkrar varornaMat långt ned när vi e-handlarIca, Apotek Hjärtat och Min doktor satsarLupiner, bönor och lite insekterHär kommer Axfoods veganburgareDags för jobbskugga i handelnÖver miljonen till goda ändamålFörsta på fem år för Media MarktSkor upp – kläder ned augustiOumph fortsatt brittisk succéUlla mästare bland mästareSnabbt mot intelligenta butikerPlus 3,7 procent för Ica augustiSnart söndagsstängt i Italien?50 000 euro till framtidens betallösningNytt perspektiv på förpackningarIkea flyttar från HelsingborgDrogade till attack i butikClas Ohlson firar och laddarFazer vill beröra hjärtanMindre kött men mer svensktDubblar och breddar i KarlstadMera Clas Ohlson hos MathemAmazons Sverige-lansering dröjer – eller?Carlsberg satsar på miljönPontus vann med miljöbestickHöjt pris ska rädda svenskt köttCoop i samarbete kring nyanländaVapiano skyller på SverigeNu ska grillen bli ännu hetare…Ica och Coop stänger varsin butikSvensk must ökar kraftigtClas Ohlson i samarbete med AmazonStillastående för sällanköp 2017En sjuklöver av nya matord…Hela Arlas vinst till ägarböndernaStoruman i topp – Solna åttaGurkpriset upp 400 procentÖrebro först ut i Nettos nya formatScandic-stopp för ägg från burhönsOrkla bygger nytt storlager i KumlaNu ska ”fri från”-produkter anmälasTre nya till Skövde-centerIkea testar kontantfritt i GävleÄldre tror mer på fiskens nyttaTuff start men återhämtning hos ArlaLöfbergs fasar ut fossil plastArla skapar innovationscentrumEkoboxen nominerad till anrikt prisNytt bryggeri jagar 15 miljoner krMajoritet för ett tillträdesförbudLidl öppnar i Turning Torso”Vi är ett matland i världsklass”Torkan gör kyckling dyrareDigitaliserad dagligvaruhandel näraGekås inviger nytt idagCoop lanserar nytt från Paolo Roberto1-4 i butiker för CoopSå åt vi under värmeböljanMalmö nästa för Icas e-handelslagerPantrekord efter extremsommarenChoklad, chips, smoothie och surdegsbröd824 nya varumärken inom mode 2017Får det tufft om räntan höjsHoppar av som vd efter två månaderLRF stöttar nytt regeringsförslag”Förbud mot plast omotiverat”Lidl på väg mot 200-måletSvensk fågel välkomnar nya reglerSvenskt kött välkomnar nya reglerLöfbergs rankat i Europa-toppPremiär idag för MatlusttorgetParadiset öppnar i februariNu är det brist på messmörKapar namnet – innan startenIca öppnar i nybygge i KarlstadSal(ig)a äro stadskärnorna i SalaFärsking nästa färskingIlska mot Postnord efter avgiftsbeskedInget svenskt kött hos Burger KingNytt kapital till sunda tandborstarKronfågel dubbelt nominerad till galaTrögt – men vi kommer att handla mer mat på nätetSka digitalisera cateringbranschenPostnord dyrare i julens e-handelEn honungsburk för 20 miljoner, någon?Äggen dyrare efter sommarenLidl Tyresö finalist i frukt & gröntMuji utökar på Åhléns CityKraftigt lägre skörd av spannmålSydkoreanskt avtal för Simris algPriskrig på kött efter sommartorkanEn banan om dagen – en färsk…Flaggar för dyrare ölNy Arla-märkning för mindre svinnCoop bygger om i Karlstad CityFörbättrat resultat för LindexLidl slutar med engångsplast 2019Nu handlar vi mer mat på nätetLångt efter när det gäller nätmat110 miljoner till matsvinnsappIcas e-handelschef till HobbexC4 Shopping fyller på 2019Ica-bonus till chefer för miljömålUpp 4,7 procent för Ica-gruppenLager 157 öppnar i LuleåGlassbristen håller i sigIca utvecklar röststyrning med GoogleLämnar Svenska dagbladet för IcaApohem får sälja receptbelagtTyskt kapital till svenskt mellanmålFramtidstron sjönk i juliFalkenberg får ny handelsplatsAlltfler väljer skruvkorkNya Zeeland vill ha bort plastpåsarVi återvinner mer plastNu är Lindex nya vd på platsNynazister i attack mot Ica-butikIcas darkstore förbi startproblemAxfood rear ut svenskt köttVM-kaptenen satsar på funktionsdryckKritik mot Ica för egyptisk potatisNu rullar det på för DalsspiraElgiganten fortsätter bygga utDanska Rains öppnar svensk butikIkea mest värdefulla varumärketArla på väg att klara koldioxidmålVill se tuffare krav i köttupphandlingOrganic Food Fair åter i MalmöNu kommer Lego-bitar av sockerrörPlus 4,6 procent i juli för IcaStor godisförfalskning i MalmöSvensk handel varnar för ny bluffvågIca köper mer i Upplands BroSatsar på helvegetarisk matkasseVill öka efterfrågan på svensktVill se ärligare matindustriTar bort leksaksvapen efter skjutningZalando tror på lägre tillväxtVarnar för kris i klädhandelnSystembolaget öppnar i SköndalFler och fler negativa till reklamLidl återkallar krossade tomaterGrilluppmaning ut av misstagTa med hunden in i affärenÖver 70 butiker i Skånes nyaAxfood gör halvmiljardvinstFler butiker vill stötta bönderFryshus lager när Kavli växerClas Ohlson till KristianstadNya krav och bättre koll på ”fri från”Coop återkallar rödbetssoppaStrutsfällan – ångest över semesterpengarnaAxfood kampanjar för svenskt köttMinusresultat för IntersportZoégas b(r)ygger för framtidenCoop ställer om i DegerforsCity Gross stöttar böndernaGurkskörden är igång i SkåneSuccé för GW bland kändisvinernaFler vill låna i sommarFler handlare vill hjälpa bönderFler ska lära sig brygga ölAllt fler har koll på ”bäst före”Skadegörelse mot Ica-butikVarubrist efter bra försäljningLax och tonfisk i handelskrigStarbucks slopar plastsugrören680 000 laxar på rymmenBra junimånad för IcaIca-butik stöttar böndernaStor strid inom svensk ostnäringSkånsk matsatsning i konkursLidl öppnar i Solna centrumBrothers och Polarn o Pyret uppåtGlobal e-handel hotar jobbenHemkört i hela landet föreslåsCoop återkallar havredryckHär är fotbollsmat(ch)en hos IcaEniga om tillträdesförbudMatlust klimatsmartast i AlmedalenCoop nyöppnar i SvanskogMer vildsvinskött till folketSlutar sälja engångsartiklar i plastTvingades utlösa överfallslarmetDe är nya kvinnliga nätverketSexleksaker Ekos nya satsningOnly siktar på 50 svenska butikerEcoliving söker nytt kapitalLugnare och bättre med frukostNya drycker = ny(ttig)a drycker”Svenska bär toppen för tarmen”All sommarrea i samma portalBra för Norge – dyrare i SverigeKlarna diskriminerade 100-åringFärre besökare – ökad försäljningTre av tio väljer vegetarisktCoop stänger i SträngnäsVarnar för julhandeln redan nuPraon är tillbaka – många till handelnHögtryck för skånska gårdsbutikerEko öppnar i Örebro och SundsvallE-handel kräver nya matpackHallandsbonde ny vice hos ArlaGladare av nyttig matKarma och Matsmart cirkulära topparUng Hemköp-handlare prisadBondens skafferi öppnar idagVar femte utsatt för hotVinstlyft för Kappahl – som vänt?69 hållbara förslag från AxfoodHur påverkas vi av proteinhetsen?Lägre dioxinhalt i ekoägg nuNormal når målet 30 butiker i årHög konsumtion oroar mestTvå nya chefer hos NettoIca kritiseras för ölreklam”Ska finnas hos alla med delikatessdisk”Fem e-handelsfakta som är myter…Varnar för tuff sommarDärför lämnar Louise König CoopIca lyfte HBTQ i tv-reklamSå ska matsvinnet halverasSå e-handlar du smartareÖppnar Stora Coop i SpångaSkapar 12 000 sommarjobbElgiganten rekordökade vinstenBra och mindre bra kring matsvinnLilla Coop i lilla SunnemoFirar midsommar alkoholfrittSatsar på Kravmärkt charkråvaraNu ska vi lukta…grill!Tar över Pressbyrån och 7-ElevenLjungberg ny vd för digitalhandelnTill midsommar vill vi äta svensktAxfood och Lidl knaprar på CoopSverige fyra i vegotrendenHandlarna mer optimistiska i juniMiljön viktigare än snabb leverans

David är hemma på matinspiration

By on 2 May 2015
dg

DAVID ENMARK, snart 50 år fyllda, är Lidls nye topp kock. Anlitad för att ge matinspiration och bjuda på nya smakliga recept för den ibland ifrågasatta livsmedelskedjan. I första hand driver dock denne extreme mångsysslare den unika restaurangen Davidathome, en krog med 30 platser i det egna hemmet på Tranholmen i Danderyds kommun.

Det var också på davidathome som relationen med Lidl inleddes.

– Lidls styrelse skulle komma till mig på davidathome. Då blev jag kontaktad av deras reklambyrå som undrade om jag kunde ordna maten med Lidls egna produkter utan att tala om det för styrelsemedlemmarna. Så gjorde jag, de blev glada när de fick besked om att maten gjorts av deras egna produkter. På den vägen är det, säger han.

Det här med att kockar ställer upp i reklamsammanhang har blivit ganska vanligt men också ifrågasatt. Sätter han inte sitt eget rykte på spel?

– Nej. Jag kan mycket väl ställa upp i reklam. Men jag skulle inte ställa upp för något jag inte kan stå för. Bland annat rekommenderar jag ju Lidls helsvenska mjölk. Innan dess hade jag kollat in hela kedjan, varit i Falkenberg där korna finns, sett hur de lever och så vidare. Det är viktigt för mig. Jag tycker också att Lidl är lyhörda mot konsumenten hela tiden, ett exempel är det här med den svenska mjölken, säger han.

I uppdraget ingår att leverera recept till butikernas kunder. Enkelhet är en ledstjärna för honom.

– Det ska vara enkelt, så är det bara. Ibland när du läser recept så tycker du att det är spännande råvaror men när det sedan står hur du ska göra så blir det så krångligt att du ger upp. Min ambition är att det ska vara enkelt och just enkelheten styr mig i det mesta jag gör, säger han.

Att han ställer upp för Lidl har också en annan uppsida menar han.

– Det handlar om konkurrenssituationen i Sverige. De stora drakarna mår bra av att få konkurrens. Han tycker ändå att den svenska dagligvaruhandeln generellt sett håller hög kvalitet.

– Men det är nog så att de som bor i Stockholm är särskilt gynnade. Här finns tillgång till allt. Ett brett utbud men också mindre specialaffärer, säger han.

Han påpekar också att allt inte hänger på de som driver butikerna utan att konsumenterna ska inse vilken stark grupp de är.

– Konsumenterna kan påverka mycket mer än de tror. De kan gå samman och påverka vilka produkter butiken ska ta in till exempel. Jag har sett småbarnsföräldrar som tillsammans kan påverka otroligt mycket exempelvis, säger han.

Lidl har, sedan kedjan etablerades i Sverige 2003, haft rykte om sig att vara en lågpriskedja där kvaliteten kanske inte alltid stått i fokus. Ett rykte som man de senaste åren försökt putsa med olika kampanjer som går ut på att fint folk visst kan handla på Lidl. Många minns reklamen med ”von Lidl” och nyligen öppnade man i tre veckor gourmetrestaurangen Dill med den brittiske stjärnkocken Michael Wignall som matlagare. Många skrev om restaurangen och den hyllades på olika sociala medier.

Så småningom avslöjades bluffen, det var med ett par omkastningar av bokstäver Lidl som låg bakom Dill. Lidl ville bevisa att bra mat inte behöver kosta mer. Kanske har de lyckats. Det finns idag bland annat en butik i det mycket välbärgade Stocksund (ett stenkast från Tranholmen för övrigt) som går bra. Men de klassiska veporna som smattrar utanför Lidlbutiker finns inte med här.

– Nej det kanske blir lite för mycket för Stocksundsborna, säger David Enmark med ett leende. Han var för övrigt inblandad i förberedelserna också för Dill-projektet men hann inte så långt innan ett annat, alltför lockande, erbjudande dök upp. Att ta hand om all mat och dryck på nya Quality Hotel vid nya nationalstadion Friends Arena.

– Det var ju en fantastisk utmaning och en jätterolig tid, jag fick mycket fria händer. Nu har jag lämnat det, jag är mer en entreprenör än förvaltare. Men jag tror hela det här området med Arenastaden och Mall of Scandinavia kommer att bli fantastiskt. Det som varit ett problem hittills har ju varit logistiken. Mycket har blivit färdigt innan folk har kunnat ta sig hit. Men det blir bättre hela tiden, säger han.

Vägen fram till Davidathome och Lidlreklamen har varit lång och krokig. De senaste dryga 20 åren har han tillbringat i restaurangbranschen och Ulriksdals Wärdshus, Grands Franska, Grands Veranda, Dykarbaren Sandhamn, Tempelbar, samt uppbyggnaden av CousCous Catering finns på meritlistan. Det var när han sålde det senare som han började bygga sitt hus på Tranholmen.

Market fruits and vegetables

– Jag hade bestämt att bygga mitt eget hus innan jag fyllde 40 och det lyckades jag med, säger han. Ett hem som idag, högst tre dagar i veckan, är restaurang och ibland också konferensanläggning

– Det är verkligen vårt hem ändå. Det tror jag gästerna känner också, det är därför det fungerar. Jag har exempelvis många styrelser i stora företag och organisationer här. Det är många som hänger av sig kavajen här om du förstår vad jag menar, det blir en mer avslappnad stämning, säger han.

David Enmark har också gjort sig ett namn som eventanordnare. En gång om året reser han bland annat till Cannes, för att vara ansvarigt för mat och dryck vid den stora fastighetsmässan MIPIM.

– Det är roligt och något jag gärna fortsätter med.

Även om MIPIM för ett par år sedan förekom i ett mindre smickrande sammanhang när Uppdrag Granskning granskade kommunernas festande på mässan.

– Det handlade om kommuner som skickade lite väl mycket folk till mässan. Idag ser det annorlunda ut, säger han.

Som eventsamordnare har han ett tips som handlar om hur man får lönsamhet.

– Det är ofta så små marginaler så det handlar om att räkna steg för att få lönsamhet. Det ska vara i en bottenvåning helst utan hiss eller trappor. Ju färre steg ju mer tid och därmed pengar sparas. En bra logistik är grunden, säger han.

David Enmark pratar snabbt och känns som en man i ständig rörelse vilket hans omfattande cv också avslöjar.

– Visst har jag mycket energi, det finns nog en del bokstäver och siffror i min hjärna. Men jag slösar inte med energi på något som jag bara tror halvdant eller inte alls på. Jag vill alltid veta vad jag vill, ha ett mål. Ibland kanske jag har en större vision och då kan jag sätta upp delmål, säger han.

Det har som sagt runnit mycket vatten under broarna sedan han lämnade Boliden i Västerbotten för att söka lyckan söderut.

– Det var märkligt hur det var på den tiden. Man fick ju bidrag, gratis resor söderut för att söka jobb. Det fanns ingenting däruppe. Så vi var ett gäng kompisar som åkte till Trollhättan och började jobba på fabrik. Det var inte riktigt min grej så jag började på posten istället. Där tog jag körkort för långtradare och så blev jag chaufför. Jag körde långa sträckor med penningtransporter bland annat. Helt själv och oskyddad, apropå att det var annorlunda på den tiden, säger han.

Det första steget mot matkarriären, började också med bilar, ett av hans stora intressen. Det var en släkting till hustrun Katarina (som han hållit ihop med ända sedan ungdomen i Boliden och idag har två barn med) som frågade om han inte kunde hjälpa honom att leverera lyxbilar till Tyskland.  Släktingen drev också restaurang, bland annat Östersunds första pizzeria

– Han var så jäkla duktig på såser, så när vi reste så pratade vi inte om mycket annat än mat, säger han. Så började det som väl kan beskrivas som en framgångssaga.

Den är inte slut än. David Enmark har ambitioner för framtiden också. Och de handlar inte bara om mat. Turism är ett område som intresserar honom.

– Ja, att locka ännu mer folk hit till Sverige. Ofta när du träffar människor utomlands så pratar de inte bara om det ställe man är på utan de säljer ofta in hela landet. Här tror jag att det finns någonting att jobba med, säger han.

Arbetslösheten är ett problem som han också har funderat på. Han skulle vilja skriva något, kanske en bok om att förverkliga sina drömmar.

– Det låter som en klyscha men jag tänker att det är vad det handlar om. Att du ska tänka igenom vad du är bra på, vad det är du vill göra. Och faktiskt sätta igång och göra det. Inte bara drömma utan göra. Jag tror många kan lyckas med det om de får rätt uppbackning, säger han.

Det handlar om förmågan att också förverkliga det du drömmer om, en egenskap som David i hög grad tycks besitta.

Så när turisterna börjar strömma till Sverige och arbetslösheten sjunker dramatiskt då får vi nog kolla om inte David Enmark från Boliden haft ett finger med i spelet.

Text: Håkan Söderberg  Bild: Press

 

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.