David är hemma på matinspiration

By on 2 maj 2015
dg

DAVID ENMARK, snart 50 år fyllda, är Lidls nye topp kock. Anlitad för att ge matinspiration och bjuda på nya smakliga recept för den ibland ifrågasatta livsmedelskedjan. I första hand driver dock denne extreme mångsysslare den unika restaurangen Davidathome, en krog med 30 platser i det egna hemmet på Tranholmen i Danderyds kommun.

Det var också på davidathome som relationen med Lidl inleddes.

– Lidls styrelse skulle komma till mig på davidathome. Då blev jag kontaktad av deras reklambyrå som undrade om jag kunde ordna maten med Lidls egna produkter utan att tala om det för styrelsemedlemmarna. Så gjorde jag, de blev glada när de fick besked om att maten gjorts av deras egna produkter. På den vägen är det, säger han.

Det här med att kockar ställer upp i reklamsammanhang har blivit ganska vanligt men också ifrågasatt. Sätter han inte sitt eget rykte på spel?

– Nej. Jag kan mycket väl ställa upp i reklam. Men jag skulle inte ställa upp för något jag inte kan stå för. Bland annat rekommenderar jag ju Lidls helsvenska mjölk. Innan dess hade jag kollat in hela kedjan, varit i Falkenberg där korna finns, sett hur de lever och så vidare. Det är viktigt för mig. Jag tycker också att Lidl är lyhörda mot konsumenten hela tiden, ett exempel är det här med den svenska mjölken, säger han.

I uppdraget ingår att leverera recept till butikernas kunder. Enkelhet är en ledstjärna för honom.

– Det ska vara enkelt, så är det bara. Ibland när du läser recept så tycker du att det är spännande råvaror men när det sedan står hur du ska göra så blir det så krångligt att du ger upp. Min ambition är att det ska vara enkelt och just enkelheten styr mig i det mesta jag gör, säger han.

Att han ställer upp för Lidl har också en annan uppsida menar han.

– Det handlar om konkurrenssituationen i Sverige. De stora drakarna mår bra av att få konkurrens. Han tycker ändå att den svenska dagligvaruhandeln generellt sett håller hög kvalitet.

– Men det är nog så att de som bor i Stockholm är särskilt gynnade. Här finns tillgång till allt. Ett brett utbud men också mindre specialaffärer, säger han.

Han påpekar också att allt inte hänger på de som driver butikerna utan att konsumenterna ska inse vilken stark grupp de är.

– Konsumenterna kan påverka mycket mer än de tror. De kan gå samman och påverka vilka produkter butiken ska ta in till exempel. Jag har sett småbarnsföräldrar som tillsammans kan påverka otroligt mycket exempelvis, säger han.

Lidl har, sedan kedjan etablerades i Sverige 2003, haft rykte om sig att vara en lågpriskedja där kvaliteten kanske inte alltid stått i fokus. Ett rykte som man de senaste åren försökt putsa med olika kampanjer som går ut på att fint folk visst kan handla på Lidl. Många minns reklamen med ”von Lidl” och nyligen öppnade man i tre veckor gourmetrestaurangen Dill med den brittiske stjärnkocken Michael Wignall som matlagare. Många skrev om restaurangen och den hyllades på olika sociala medier.

Så småningom avslöjades bluffen, det var med ett par omkastningar av bokstäver Lidl som låg bakom Dill. Lidl ville bevisa att bra mat inte behöver kosta mer. Kanske har de lyckats. Det finns idag bland annat en butik i det mycket välbärgade Stocksund (ett stenkast från Tranholmen för övrigt) som går bra. Men de klassiska veporna som smattrar utanför Lidlbutiker finns inte med här.

– Nej det kanske blir lite för mycket för Stocksundsborna, säger David Enmark med ett leende. Han var för övrigt inblandad i förberedelserna också för Dill-projektet men hann inte så långt innan ett annat, alltför lockande, erbjudande dök upp. Att ta hand om all mat och dryck på nya Quality Hotel vid nya nationalstadion Friends Arena.

– Det var ju en fantastisk utmaning och en jätterolig tid, jag fick mycket fria händer. Nu har jag lämnat det, jag är mer en entreprenör än förvaltare. Men jag tror hela det här området med Arenastaden och Mall of Scandinavia kommer att bli fantastiskt. Det som varit ett problem hittills har ju varit logistiken. Mycket har blivit färdigt innan folk har kunnat ta sig hit. Men det blir bättre hela tiden, säger han.

Vägen fram till Davidathome och Lidlreklamen har varit lång och krokig. De senaste dryga 20 åren har han tillbringat i restaurangbranschen och Ulriksdals Wärdshus, Grands Franska, Grands Veranda, Dykarbaren Sandhamn, Tempelbar, samt uppbyggnaden av CousCous Catering finns på meritlistan. Det var när han sålde det senare som han började bygga sitt hus på Tranholmen.

Market fruits and vegetables

– Jag hade bestämt att bygga mitt eget hus innan jag fyllde 40 och det lyckades jag med, säger han. Ett hem som idag, högst tre dagar i veckan, är restaurang och ibland också konferensanläggning

– Det är verkligen vårt hem ändå. Det tror jag gästerna känner också, det är därför det fungerar. Jag har exempelvis många styrelser i stora företag och organisationer här. Det är många som hänger av sig kavajen här om du förstår vad jag menar, det blir en mer avslappnad stämning, säger han.

David Enmark har också gjort sig ett namn som eventanordnare. En gång om året reser han bland annat till Cannes, för att vara ansvarigt för mat och dryck vid den stora fastighetsmässan MIPIM.

– Det är roligt och något jag gärna fortsätter med.

Även om MIPIM för ett par år sedan förekom i ett mindre smickrande sammanhang när Uppdrag Granskning granskade kommunernas festande på mässan.

– Det handlade om kommuner som skickade lite väl mycket folk till mässan. Idag ser det annorlunda ut, säger han.

Som eventsamordnare har han ett tips som handlar om hur man får lönsamhet.

– Det är ofta så små marginaler så det handlar om att räkna steg för att få lönsamhet. Det ska vara i en bottenvåning helst utan hiss eller trappor. Ju färre steg ju mer tid och därmed pengar sparas. En bra logistik är grunden, säger han.

David Enmark pratar snabbt och känns som en man i ständig rörelse vilket hans omfattande cv också avslöjar.

– Visst har jag mycket energi, det finns nog en del bokstäver och siffror i min hjärna. Men jag slösar inte med energi på något som jag bara tror halvdant eller inte alls på. Jag vill alltid veta vad jag vill, ha ett mål. Ibland kanske jag har en större vision och då kan jag sätta upp delmål, säger han.

Det har som sagt runnit mycket vatten under broarna sedan han lämnade Boliden i Västerbotten för att söka lyckan söderut.

– Det var märkligt hur det var på den tiden. Man fick ju bidrag, gratis resor söderut för att söka jobb. Det fanns ingenting däruppe. Så vi var ett gäng kompisar som åkte till Trollhättan och började jobba på fabrik. Det var inte riktigt min grej så jag började på posten istället. Där tog jag körkort för långtradare och så blev jag chaufför. Jag körde långa sträckor med penningtransporter bland annat. Helt själv och oskyddad, apropå att det var annorlunda på den tiden, säger han.

Det första steget mot matkarriären, började också med bilar, ett av hans stora intressen. Det var en släkting till hustrun Katarina (som han hållit ihop med ända sedan ungdomen i Boliden och idag har två barn med) som frågade om han inte kunde hjälpa honom att leverera lyxbilar till Tyskland.  Släktingen drev också restaurang, bland annat Östersunds första pizzeria

– Han var så jäkla duktig på såser, så när vi reste så pratade vi inte om mycket annat än mat, säger han. Så började det som väl kan beskrivas som en framgångssaga.

Den är inte slut än. David Enmark har ambitioner för framtiden också. Och de handlar inte bara om mat. Turism är ett område som intresserar honom.

– Ja, att locka ännu mer folk hit till Sverige. Ofta när du träffar människor utomlands så pratar de inte bara om det ställe man är på utan de säljer ofta in hela landet. Här tror jag att det finns någonting att jobba med, säger han.

Arbetslösheten är ett problem som han också har funderat på. Han skulle vilja skriva något, kanske en bok om att förverkliga sina drömmar.

– Det låter som en klyscha men jag tänker att det är vad det handlar om. Att du ska tänka igenom vad du är bra på, vad det är du vill göra. Och faktiskt sätta igång och göra det. Inte bara drömma utan göra. Jag tror många kan lyckas med det om de får rätt uppbackning, säger han.

Det handlar om förmågan att också förverkliga det du drömmer om, en egenskap som David i hög grad tycks besitta.

Så när turisterna börjar strömma till Sverige och arbetslösheten sjunker dramatiskt då får vi nog kolla om inte David Enmark från Boliden haft ett finger med i spelet.

Text: Håkan Söderberg  Bild: Press

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *