fbpx
Senaste
Minusresultat för IntersportZoégas b(r)ygger för framtidenCoop ställer om i DegerforsCity Gross stöttar böndernaGurkskörden är igång i SkåneSuccé för GW bland kändisvinernaFler vill låna i sommarFler handlare vill hjälpa bönderFler ska lära sig brygga ölAllt fler har koll på ”bäst före”Skadegörelse mot Ica-butikVarubrist efter bra försäljningLax och tonfisk i handelskrigStarbucks slopar plastsugrören680 000 laxar på rymmenBra junimånad för IcaIca-butik stöttar böndernaStor strid inom svensk ostnäringSkånsk matsatsning i konkursLidl öppnar i Solna centrumBrothers och Polarn o Pyret uppåtGlobal e-handel hotar jobbenHemkört i hela landet föreslåsCoop återkallar havredryckHär är fotbollsmat(ch)en hos IcaEniga om tillträdesförbudMatlust klimatsmartast i AlmedalenCoop nyöppnar i SvanskogMer vildsvinskött till folketSlutar sälja engångsartiklar i plastTvingades utlösa överfallslarmetDe är nya kvinnliga nätverketSexleksaker Ekos nya satsningOnly siktar på 50 svenska butikerEcoliving söker nytt kapitalLugnare och bättre med frukostNya drycker = ny(ttig)a drycker”Svenska bär toppen för tarmen”All sommarrea i samma portalBra för Norge – dyrare i SverigeKlarna diskriminerade 100-åringFärre besökare – ökad försäljningTre av tio väljer vegetarisktCoop stänger i SträngnäsVarnar för julhandeln redan nuPraon är tillbaka – många till handelnHögtryck för skånska gårdsbutikerEko öppnar i Örebro och SundsvallE-handel kräver nya matpackHallandsbonde ny vice hos ArlaGladare av nyttig matKarma och Matsmart cirkulära topparUng Hemköp-handlare prisadBondens skafferi öppnar idagVar femte utsatt för hotVinstlyft för Kappahl – som vänt?69 hållbara förslag från AxfoodHur påverkas vi av proteinhetsen?Lägre dioxinhalt i ekoägg nuNormal når målet 30 butiker i årHög konsumtion oroar mestTvå nya chefer hos NettoIca kritiseras för ölreklam”Ska finnas hos alla med delikatessdisk”Fem e-handelsfakta som är myter…Varnar för tuff sommarDärför lämnar Louise König CoopIca lyfte HBTQ i tv-reklamSå ska matsvinnet halverasSå e-handlar du smartareÖppnar Stora Coop i SpångaSkapar 12 000 sommarjobbElgiganten rekordökade vinstenBra och mindre bra kring matsvinnLilla Coop i lilla SunnemoFirar midsommar alkoholfrittSatsar på Kravmärkt charkråvaraNu ska vi lukta…grill!Tar över Pressbyrån och 7-ElevenLjungberg ny vd för digitalhandelnTill midsommar vill vi äta svensktAxfood och Lidl knaprar på CoopSverige fyra i vegotrendenHandlarna mer optimistiska i juniMiljön viktigare än snabb leverans

De flesta kundklubbar är olönsamma

By on 11 April 2017
1864188-smiling-woman-looking-at-product

Först kom de nya EU-reglerna som gör det tuffare att hantera kundklubbar och lojalitetsprogram från nästa år. 
Nu kommer rapporten som säger att de inte ens lönar sig.
Kundklubbar ger, hävdar man, varken lojalitet eller inkomster.

Butikstrender.se har tidigare redogjort för den nya dataskyddsförordningen GDPR som träder i kraft i maj 2018 och gör det tuffare att hantera kundklubbar och framförallt personuppgifter. I princip kan man i fortsättningen inte göra något utan kundens aktiva medverkan och medgivande.

Nu kommer nästa knytnäve i solar plexus.
Kundklubbar ger varken lojalitet eller inkomster utan äter istället upp dina marginaler som handlare.
Det är konsultbolaget Acando som hävdar i rapporten Loyalty Program Study, som Svensk handel redovisar nu.

– Resultatet visar en häpnadsväckande brist på visioner, mål och lönsamhetstänkande, är det bistra betyget.
Enligt studien är rabatter ett tveksamt sätt att locka in kunderna och även om man får in en ny kund/klubbmedlem med ett attraktivt erbjudande på första köpet är det inte särskilt troligt att kunden blir återkommande och därmed lönsam.

De flesta kundklubbar i detaljhandeln har en stor andel icke aktiva medlemmar och de lägre rabatter de stadigt återkommande medlemmarna får äter i princip bara upp marginalerna för handlarna, enligt rapporten.
− Det visar sig att en medlem måste handla för 60-70 procent mer än normalkunden för att företaget ska vinna på det, säger en av rapportförfattarna, Daniel Silva.

Enligt rapporten är det färre än hälften av företagen (45 procent) som anser sig ha en god kontroll över lönsamheten i sina lojalitetsprogram.
Siffrorna och undersökningen gäller, för att återigen påpeka det, detaljhandeln och inte dagligvaruhandeln men den intressanta frågan är naturligtvis i vilken mån erfarenheterna är överförbara dit.

Text: Torbjörn Karlgren

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.