De flesta kundklubbar är olönsamma

By on 11 april 2017
1864188-smiling-woman-looking-at-product

Först kom de nya EU-reglerna som gör det tuffare att hantera kundklubbar och lojalitetsprogram från nästa år. 
Nu kommer rapporten som säger att de inte ens lönar sig.
Kundklubbar ger, hävdar man, varken lojalitet eller inkomster.

Butikstrender.se har tidigare redogjort för den nya dataskyddsförordningen GDPR som träder i kraft i maj 2018 och gör det tuffare att hantera kundklubbar och framförallt personuppgifter. I princip kan man i fortsättningen inte göra något utan kundens aktiva medverkan och medgivande.

Nu kommer nästa knytnäve i solar plexus.
Kundklubbar ger varken lojalitet eller inkomster utan äter istället upp dina marginaler som handlare.
Det är konsultbolaget Acando som hävdar i rapporten Loyalty Program Study, som Svensk handel redovisar nu.

– Resultatet visar en häpnadsväckande brist på visioner, mål och lönsamhetstänkande, är det bistra betyget.
Enligt studien är rabatter ett tveksamt sätt att locka in kunderna och även om man får in en ny kund/klubbmedlem med ett attraktivt erbjudande på första köpet är det inte särskilt troligt att kunden blir återkommande och därmed lönsam.

De flesta kundklubbar i detaljhandeln har en stor andel icke aktiva medlemmar och de lägre rabatter de stadigt återkommande medlemmarna får äter i princip bara upp marginalerna för handlarna, enligt rapporten.
− Det visar sig att en medlem måste handla för 60-70 procent mer än normalkunden för att företaget ska vinna på det, säger en av rapportförfattarna, Daniel Silva.

Enligt rapporten är det färre än hälften av företagen (45 procent) som anser sig ha en god kontroll över lönsamheten i sina lojalitetsprogram.
Siffrorna och undersökningen gäller, för att återigen påpeka det, detaljhandeln och inte dagligvaruhandeln men den intressanta frågan är naturligtvis i vilken mån erfarenheterna är överförbara dit.

Text: Torbjörn Karlgren

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *