De har bäst kundmöte – och sämst

By on 13 april 2018
julhandel

The Body Shop är bäst.
Dollarstore är sämst.
Det handlar om kundmötet enligt årets Daymakerindex.

I Daymakerindex rankas kundmötet hos 103 butikskedjor som är verksamma i 15 olika branscher.
– I vissa fall är det tydligt att det inte finns någon strategi alls för kundmötet, säger Robert Eriksson, grundare av Daymaker som står bakom undersökningen.

I undersökningen mäter man kundmötet ur olika aspekter och det fullständigt perfekta företaget skulle kunna få 100 procent som betyg.
Dit når ingen men nummer ett på listan, The Body Shop, landar på mycket goda 90 procent och Robert Eriksson konstaterar att företaget gör mycket rätt.

– Det är tydligt att man har satt en strategi för kundbemötandet och att man både utbildar personalen och följer upp bemötandet med jämna mellanrum. Som kund är det den här typen av kedjor som man gärna återkommer till, och talar varmt om, säger han.

Tvåa på listan är Euronics och trea Euronics.
I botten av den 103 företag långa listan hittar vi Dollarstore och precis ovanför det bolaget i botten återfinns Ö&B och Biltema.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.