fbpx
GLAD PÅSK! Vi vill ut och träffa våra läsare! Har du några nyheter? Händer det något roligt i er butik? Kontakta redaktionen@butikstrender.se . Tjipp!

De har det tuffast inom e-handeln

By on 19 November 2018

En tredjedel av de stora e-handelsbolagen går med förlust. 
Allt enligt en undersökning från Pricerunner. 
– Det kan bli e-handelsdöd, säger företagets vd Nicklas Storåkers till SvD. 

Pricerunner har gjort en undersökning om ekonomin ser ut i e-handeln.
Man har tittat på lönsamheten hos 130 av de största och mest kända e-handlarna.

Resultatet?
En tredjedel av de 130 undersökta bolagen går med förlust.
Nu spår vd Nicklas Storåkers en tuff tid i branschen.

– Det är inte bara fråga om butiksdöd, det kan bli e-handelsdöd också, säger Nicklas Storåkers till SvD.
– En tredjedel av e-handlarna som vi har tittat på förlorar pengar, konstaterar Pricerunners vd.

Tuffast är situationen för de små och mellanstora bolagen inom e-handeln, enligt undersökningen.
Det handlar om de som har en omsättning under 50 miljoner kr och en marginal under en procent.

Bäst har de som har dubbelt så hög marginal och omsätter över miljarden.
Heminredning, bygg, sport och fritid är de mest lönsamma branscherna generellt medan det är tuffare inom hemelektronik, leksaker och fordonstillbehör.

– Branschen är tudelad. E-handlare med en bra lönsamhet har oftast lyckats hitta en nisch och säljer egna varumärken, ofta entreprenörsdrivna bolag med låga kostnader, sammanfattar Nicklas Storåkers hos SvD.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.