Digitalt eller papperskvitto? Nu ska kunden få välja

By on 8 januari 2018
8cda8f2d3e90de10_800x800ar

Snart ska kunderna på Willys och Hemköp få välja.
Papperskvitto eller digitalt kvitto?
Det handlar om nästa steg i miljöarbetet.

1,7 miljarder papperskvitton. Varje år. Enbart i Sverige.
Det motsvarar ungefär 60 000 träd.

Hos Axfood – ägare till bland annat Hemköp och Willys – handlar det om drygt 255 miljoner papperskvitton per år.
Nu är det dags att minska mängden, anser man.

Snart kommer nämligen Willys och Hemköps kunder att få välja om de vill ha papperskvitto eller digitalt kvitto.
Förhoppningen är att så många som möjligt ska avstå papperskvittot och därmed bidra till att minska nedskräpningen och spara på miljön.

Ett pilotprojekt har pågått sedan hösten 2017 där ett antal utvalda butiker ingått.
 –Pilotprojektet har hittills fallit ut till belåtenhet och visar den senare utvärderingen detsamma kommer vi att gå i skarpt läge till kund någon gång under första halvåret 2018, säger Bo Bäckström, systemchef på Axfood.

–Det här rimmar helt med vårt hållbarhetsarbete. Om kunderna i samtliga våra ca 500 butiker skulle välja digitala kvitton skulle det betyda att vi sparar drygt 255 miljoner papperskvitton om året, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *