Doften ska minska matsvinnet

Coop lanserar Old Milk.
Den luktar som mjölk när den blivit dålig.
Nu ska doften få oss att minska matsvinnet.

Att matsvinn är ett stort problem i Sverige är ingen nyhet.
Istället för att lita på vårt sunda förnuft och titta, smaka och lukta på maten kastar vi varor som skulle kunna konsumeras och gör det i stora mängder.

Nu lanserar Coop Old Milk för att minska matsvinnet – en doft som luktar som mjölk när den har blivit dålig.
– Matsvinn är en av våra största globala hållbarhetsutmaningar. Med doften Old Milk vill vi hjälpa svenskarna att minska sitt matsvinn hemma, genom att förstå skillnaden mellan drickbar och för gammal mjölk, säger Coops tf hållbarhetschef Anneli Bylund.
På coop.se/oldmilk kan man beställa ett kostnadsfritt doftprov av Old Milk.

Nästan fyra av tio svenskar uppger i Coops Matometer att de inte äter mat som passerat bäst före-datum. Enligt Naturvårdsverket hälls 224 000 ton mat och dryck ut via avloppet under ett år.
Det motsvarar cirka 26 kg per person under ett år eller 0,5 kg i veckan. De största mängderna mat och dryck som hälldes ut via avloppet var mejeriprodukter näst efter kaffe och te.

– Coop vill också påverka konsumenterna genom våra egna produkter och inom kort kommer vi därför att ha uppmaningen ‘Titta, lukta och smaka – bäst före behöver inte betyda dålig efter.’ på de flesta mejeriprodukter från Änglamark, säger Anneli Bylund.