Drygt hälften har e-handlat mat

Drygt hälften av de svenska hushållen har klickat hem mat minst en gång det senaste året.
Det visar en ny undersökning som ser e-handeln med dagligvaror accelerera rejält.

Undersökningsföretaget GfK har gjort en kartläggning av e-handeln med mat och dagligvaror.
Bakgrunden är ju den tröga utvecklingen av marknadsandelar den haft å ena sidan och de stora kedjornas satsning å andra sidan.

Nu visar GfK:s undersökning att drygt hälften av de svenska hushållen handlat hem mat via nätet minst en gång under det senaste året.
Enligt E-barometern uppgick tillväxten till 28 procent under andra kvartalet jämfört med motsvarande period 2017.

Coop introducerar nu – som konkurrensvapen – ytterligare ett leveransalternativ för dem som väljer att handla dagligvaror online.
Man smygstartar i en butik i Göteborg och i Falun med att erbjuda avhämtning inne i butik, drive thru eller obemannade skåp och gör bedömningen att drive thru på sikt kan bli det mest intressanta alternativet för kunderna.