Dubbelt så nyttiga när vi e-handlar

By on 25 april 2017
3522479-woman-using-a-laptop-on-the-sofa

Det är suget efter ekologiska varor som får fart på e-handeln med mat.
Coop säljer till exempel dubbel så hög andel ekologiskt online som i butik – och flera andra redovisar liknande resultat.

Det är rapporten Digital mathandel 2017 som visar att svenska konsumenter inte bara är mer och mer ekologiska när de handlar i butik utan att de är det i än högre grad när de e-handlar.
– En stark medvetenhet om sambandet mellan livsmedel och hälsa trigar den ekologiska försäljningen, konstaterar Svensk digital handels vd Jonas Ogvall hos ehandel.se.
Främsta förklaringen?
– Den digitala mathandelns kärnkunder barnfamiljerna vill ge sina barn bra mat.

Vi har tidigare rapporterat hur svenska konsumenter matköp i e-handeln ökar kraftigt. Många förutspår att 2017 blir det riktigt breda genombrottet för e-handeln i dagligvarubranschen.

När det gäller ekologiska livsmedel så är vi redan där.
Coop kan till exempel konstatera att Coop Online har en dubbelt så hög ekologisk försäljning online (21 procent) jämfört med i butik.
Likartade exempel finns från andra aktörer. Mat.se har en försäljningsandel för ekologiskt på 16 procent, Mathem en på 25 procent.

Det beror inte bara på vilka kundkategorier som e-handlar mat, enligt rapporten.
En tredjedel av konsumenterna anser nämligen att det även är enklare att hitta ekologiska produkter när man handlar på nätet än när man köper mat i en fysisk butik.

Text: Torbjörn Karlgren

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *