fbpx
Vi vill ut och träffa våra läsare! Har du några nyheter? Händer det något roligt i er butik? Kontakta redaktionen@butikstrender.se . Tjipp!

Egen mugg = billigare kaffe

By on 16 April 2019

Nu gör Pressbyrån och 7-Eleven en insats för att minska antalet engångsmuggar.
Alla som tar med sig egen mugg får tre kronors rabatt på kaffet.
Målet? Att minska med en halv miljon engångsmuggar redan första året.

Engångsartiklar och plastartiklar står i centrum av mycket i debatten just nu.
Nyligen beslutade EU att förbrukningen måste ned.

Nu tar Reitan-ägda Pressbyrå och 7-Eleven ett initiativ på området.
Man vill sänka förbrukningen med en halv miljon engångsmuggar redan första året och vägen till det är att ge tre kronors rabatt på kaffet till alla som har egen mugg med sig.

– Användningen av engångsmuggar har på kort tid exploderat, vilket vi tydligt ser när vi är ute och plockar skräp i naturen och på stränder. Därför har vi tagit initiativ till kampanjen ”Hejdå engångsmugg”. Genom att använda flergångsmuggar kan alla bidra till att spara både pengar och miljön, säger Johanna Ragnartz, vd på stiftelsen Håll Sverige rent.

Pressbyrån och 7-Eleven är de första butikskedjorna att ansluta sig till kampanjen.
22 april startar kampanjen hos Pressbyrån och 6 maj hos 7-Eleven.

– Vi finns på många orter i Sverige och via våra butiker når vi en stor andel av svenskarna. Med vårens kampanj och införandet av en rabatt till de som har egen mugg kan vi tillsammans med kunderna göra något bra för miljön, säger Mariette Kristenson, vd för Reitan Convenience Sweden.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.