Ekobutik utmanar etablerade matkedjor

By on 21 september 2015
StefanHenrikJohannesSusanne1000

JOHANNES CULLBERG tröttnade på butiker som använder ekologiska produkter som ett lyxigt och dyrt alternativ för att tjäna stora pengar. I juni öppnade ekobutiken Paradiset i Stockholm.

I Skandinavien är vi hälsomedvetna men ljusår efter andra länder där ekobutiker redan är etablerade, menar Johannes Cullberg, vd för Paradiset.

– Jag blev irriterad över att jag som brinner för hälsofrågor och är hälsomedveten måste springa runt i olika butiker för att först hitta vitaminer och sedan till en annan butik för att hitta en god juice och till en tredje för att hitta en bra lunch, sådant tar tid, säger han.

För två år sedan började Johannes Cullberg arbetet med att etablera Paradiset i Stockholm och han surfade runt på Internet och reste till länder som USA, Nederländerna och Tyskland och besökte kedjor som Whole foods market och Denn’s Biomarkt för att få inspiration.

3Paradiset är Skandinaviens största ekobutik, en one stop shop, fullsortimentsbutik på 1600 kvadratmeter med cirka 4500 ekologiska, småskaliga och naturliga varor med allt från färskvaror till hygienartiklar.
Bland de färgglada grönsakshyllorna i butiken finns lappar med ord som: I säsong, ekologiskt och närproducerat som ska hjälpa kunderna att hitta rätt.
På övervåningen finns en foodcourt där det bland annat serveras öl från lokala bryggerier, ekologisk mat och man tar tillvara råvaror med kort datum.
Än så länge har tre företag hyrt in sig i foodcourten vilket är ett effektivt sätt att få ner hyreskostnaden. Trots att Paradiset är en fullsortimentsbutik kommer det inte att finnas något fulsortiment. Cigaretter eller läsk från de största tillverkarna finns inte till försäljning.

– Vi vill inte ha produkter som är dåliga och skadar människor. Vi har en svart lista med olika livsmedelstillsatser som vi inte vill ha med i vårt sortiment och vanliga läskedrycker trillar in på den listan.

Ska passa de flesta plånböcker
Vissa personer kommer att bli upprörda då butiken inte har ett ekologiskt sortiment till 100 procent. Johannes Cullberg menar att världens största ekomatskedja Whole foods market har 30 procent ekologiska varor och Coop åtta procent.

– Vi har 80 procent ekologiska varor i vårt sortiment. Vissa produkter är svåra att få tag på som är ekologiska, då satsar vi på något bra alternativ som till exempel lokalproducerat. Om alla varor är ekologiska kan vi inte ha fullsortiment. Johannes Cullberg menar att icke ekologiska produkter inte behöver vara dåligt eller massbesprutat. Det kan räcka om det är en bra produkt där bonden har följt alla regler som krävs och djuren mår bra. Han berättar att de ofta besöker olika småskaliga producenter för ett eventuellt framtida Paradiset-3samarbete. För att butiken ska passa de flesta personer med olika stora plånböcker finns tre prisklasser – lägsta, mellan och premium.

En ultrafin handgjord chokladkaka som är gjord från bean to bar kan ligga i premiumklass. På paradiset tänker man inte lågt pris och inte volymer.

– Tar vi in fågel tar vi inte in den torterade pippin som finns superbillig i andra butiker. Vi har vettiga alternativ. Vet kunderna att det är bra mat betalar de någon krona extra för det, men det ska inte vara märkbart dyrare än på de stora kedjorna.

Svårt och mycket arbete att starta ekobutik

Vägen fram till Paradiset har inte varit helt spikrak. Butikens läge spelar roll och att öppna en ekobutik ligger helt rätt i tiden, menar Johannes Cullberg. Han berättar att i området på Södermalm finns de mest ekomedvetna personerna i hela Sverige. Det finns också risker. Butiken ligger ett kvarter från Hornsgatan, som kan vara ett kvarter för mycket för att kunderna inte ska hitta dit.

paradis 4– Det skulle dröja ända till juni i år innan den första ekobutiken med fullsortiment öppnade i Sverige. Det är för att det är svårt. Det gäller att hitta bra lokaler och Text: Laura Patnaik : press man får stå ut med attityder som att det är omöjligt utan flera hundra miljoner kronor på banken. Men visst behöver man kapital.
Det är viktigt att omge sig med bra personal, från medarbetare som möter kunder i butiken till ett erfaret ledningsteam.

Johannes Cullberg har arbetat på Lidl och byggt upp 25 butiker i Norge och han handplockade kollegan Henrik Strinning, vice vd för Paradiset som tidigare arbetat som försäljningsdirektör på Coop samt som vd för Picard. I teamet finns också en expansionsansvarig som är duktig på att hitta lokaler.
För i framtiden kommer Paradiset att öppna på fler ställen, i storstäder och universitetsstäder. 20 butiker inom fem år är planen. Tre butiker ska öppna i Stockholm nästa år och året efter i Göteborg och Malmö.

– Vi vill utmana den traditionella handeln, säger Johannes Cullberg.

Johannes Cullberg

Yrke: Grundare och vd för Paradiset
Ålder: 41
Bakgrund: Byggde upp Lidl i Norge, vd för feelgood och entreprenör på Proactive. Intresse för ekologisk mat: ”Mitt intresse för hälsa har alltid funnits där och jag kommer alltid att arbeta med just den biten. När jag fick mitt första barn för sex år sedan väcktes intresset för ekologisk mat. Jag ville att mitt barn skulle få i sig bra saker”.

2

Motto: Hellre skapligt idag än vetenskapligt imorgon. ”Jag är en doer och hälsointresserad problemlösare, det måste hända saker, i ett projekt som Paradiset kan man inte bara prata, det måste upp på bordet”.
Adress: Brännkyrkagatan 62-64, Södermalm, Stockholm,
Så marknadsför vi Paradiset: ”Vi satsar på digital marknadsföring, då traditionell marknadsföring med reklamblad i brevlådan är dåligt ur miljösynpunkt. Snart släpper vi en app med riktade erbjudanden.” Antal anställda: Cirka 60 hel- och deltidsanställda som kommer att öka beroende på butikens utveckling.
Om butiksnamnet: ” Som kund ska man vilja komma hit och få känslan att vilja dröja sig kvar. I de traditionella butikerna vill man oftast ut därifrån så fort det går”.

 

Fem bra tips för att lyckas

1. Gör din hemläxa
2. Ha tillräckligt med kapital
3. Tro på dig själv
4. Våga
5. Var realistisk

 

Redaktör: Laura Patnaik

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *