fbpx
Senaste
Årets glögg är här – och italienskNazister till ny attack mot butikTog hjälp av Efterlyst efter stöld”Rikast och vill ha poliser överallt”Potatisskal blir förpackningMcDonald´s vill utmana MaxVi kryddar mindre än vi trorVegandrycken som lanseras överalltBara två butiksformat hos CoopCoca-Cola satsar på hälsodryckIcas utökade klimatmål godkändaDoften ska minska matsvinnetZalando sänker prognosen för helåretArlas drickyoghurt och kvarg blir Yalla!Letar nytt på Natural Productsdesignar Ica-kassen till Rosa bandetNu lyfter maten svensk e-handelDrygt hälften har e-handlat matCarnegie tror på Scandi StandardMer framtidstro hos butikernaLindvall in i köttbranschenDe två ska lyfta Kappahl i höstLidl nära tio miljarder krMer än hälften av skörden bortaRootfruit köper Exotic SnacksCoop säljer i KarlstadTvå lämnar ett Väla i nytt lägeByggmax firar 25 med 100Norskt Ica-vatten blir svensktSå många vill handla mer klimatsmartNytt varuställ säkrar varornaMat långt ned när vi e-handlarIca, Apotek Hjärtat och Min doktor satsarLupiner, bönor och lite insekterHär kommer Axfoods veganburgareDags för jobbskugga i handelnÖver miljonen till goda ändamålFörsta på fem år för Media MarktSkor upp – kläder ned augustiOumph fortsatt brittisk succéUlla mästare bland mästareSnabbt mot intelligenta butikerPlus 3,7 procent för Ica augustiSnart söndagsstängt i Italien?50 000 euro till framtidens betallösningNytt perspektiv på förpackningarIkea flyttar från HelsingborgDrogade till attack i butikClas Ohlson firar och laddarFazer vill beröra hjärtanMindre kött men mer svensktDubblar och breddar i KarlstadMera Clas Ohlson hos MathemAmazons Sverige-lansering dröjer – eller?Carlsberg satsar på miljönPontus vann med miljöbestickHöjt pris ska rädda svenskt köttCoop i samarbete kring nyanländaVapiano skyller på SverigeNu ska grillen bli ännu hetare…Ica och Coop stänger varsin butikSvensk must ökar kraftigtClas Ohlson i samarbete med AmazonStillastående för sällanköp 2017En sjuklöver av nya matord…Hela Arlas vinst till ägarböndernaStoruman i topp – Solna åttaGurkpriset upp 400 procentÖrebro först ut i Nettos nya formatScandic-stopp för ägg från burhönsOrkla bygger nytt storlager i KumlaNu ska ”fri från”-produkter anmälasTre nya till Skövde-centerIkea testar kontantfritt i GävleÄldre tror mer på fiskens nyttaTuff start men återhämtning hos ArlaLöfbergs fasar ut fossil plastArla skapar innovationscentrumEkoboxen nominerad till anrikt prisNytt bryggeri jagar 15 miljoner krMajoritet för ett tillträdesförbudLidl öppnar i Turning Torso”Vi är ett matland i världsklass”Torkan gör kyckling dyrareDigitaliserad dagligvaruhandel näraGekås inviger nytt idagCoop lanserar nytt från Paolo Roberto1-4 i butiker för CoopSå åt vi under värmeböljanMalmö nästa för Icas e-handelslagerPantrekord efter extremsommarenChoklad, chips, smoothie och surdegsbröd824 nya varumärken inom mode 2017Får det tufft om räntan höjsHoppar av som vd efter två månaderLRF stöttar nytt regeringsförslag”Förbud mot plast omotiverat”Lidl på väg mot 200-måletSvensk fågel välkomnar nya reglerSvenskt kött välkomnar nya reglerLöfbergs rankat i Europa-toppPremiär idag för MatlusttorgetParadiset öppnar i februariNu är det brist på messmörKapar namnet – innan startenIca öppnar i nybygge i KarlstadSal(ig)a äro stadskärnorna i SalaFärsking nästa färskingIlska mot Postnord efter avgiftsbeskedInget svenskt kött hos Burger KingNytt kapital till sunda tandborstarKronfågel dubbelt nominerad till galaTrögt – men vi kommer att handla mer mat på nätetSka digitalisera cateringbranschenPostnord dyrare i julens e-handelEn honungsburk för 20 miljoner, någon?Äggen dyrare efter sommarenLidl Tyresö finalist i frukt & gröntMuji utökar på Åhléns CityKraftigt lägre skörd av spannmålSydkoreanskt avtal för Simris algPriskrig på kött efter sommartorkanEn banan om dagen – en färsk…Flaggar för dyrare ölNy Arla-märkning för mindre svinnCoop bygger om i Karlstad CityFörbättrat resultat för LindexLidl slutar med engångsplast 2019Nu handlar vi mer mat på nätetLångt efter när det gäller nätmat110 miljoner till matsvinnsappIcas e-handelschef till HobbexC4 Shopping fyller på 2019Ica-bonus till chefer för miljömålUpp 4,7 procent för Ica-gruppenLager 157 öppnar i LuleåGlassbristen håller i sigIca utvecklar röststyrning med GoogleLämnar Svenska dagbladet för IcaApohem får sälja receptbelagtTyskt kapital till svenskt mellanmålFramtidstron sjönk i juliFalkenberg får ny handelsplatsAlltfler väljer skruvkorkNya Zeeland vill ha bort plastpåsarVi återvinner mer plastNu är Lindex nya vd på platsNynazister i attack mot Ica-butikIcas darkstore förbi startproblemAxfood rear ut svenskt köttVM-kaptenen satsar på funktionsdryckKritik mot Ica för egyptisk potatisNu rullar det på för DalsspiraElgiganten fortsätter bygga utDanska Rains öppnar svensk butikIkea mest värdefulla varumärketArla på väg att klara koldioxidmålVill se tuffare krav i köttupphandlingOrganic Food Fair åter i MalmöNu kommer Lego-bitar av sockerrörPlus 4,6 procent i juli för IcaStor godisförfalskning i MalmöSvensk handel varnar för ny bluffvågIca köper mer i Upplands BroSatsar på helvegetarisk matkasseVill öka efterfrågan på svensktVill se ärligare matindustriTar bort leksaksvapen efter skjutningZalando tror på lägre tillväxtVarnar för kris i klädhandelnSystembolaget öppnar i SköndalFler och fler negativa till reklamLidl återkallar krossade tomaterGrilluppmaning ut av misstagTa med hunden in i affärenÖver 70 butiker i Skånes nyaAxfood gör halvmiljardvinstFler butiker vill stötta bönderFryshus lager när Kavli växerClas Ohlson till KristianstadNya krav och bättre koll på ”fri från”Coop återkallar rödbetssoppaStrutsfällan – ångest över semesterpengarnaAxfood kampanjar för svenskt köttMinusresultat för IntersportZoégas b(r)ygger för framtidenCoop ställer om i DegerforsCity Gross stöttar böndernaGurkskörden är igång i SkåneSuccé för GW bland kändisvinernaFler vill låna i sommarFler handlare vill hjälpa bönderFler ska lära sig brygga ölAllt fler har koll på ”bäst före”Skadegörelse mot Ica-butikVarubrist efter bra försäljningLax och tonfisk i handelskrigStarbucks slopar plastsugrören680 000 laxar på rymmenBra junimånad för IcaIca-butik stöttar böndernaStor strid inom svensk ostnäringSkånsk matsatsning i konkursLidl öppnar i Solna centrumBrothers och Polarn o Pyret uppåtGlobal e-handel hotar jobbenHemkört i hela landet föreslåsCoop återkallar havredryckHär är fotbollsmat(ch)en hos IcaEniga om tillträdesförbudMatlust klimatsmartast i AlmedalenCoop nyöppnar i SvanskogMer vildsvinskött till folketSlutar sälja engångsartiklar i plastTvingades utlösa överfallslarmetDe är nya kvinnliga nätverketSexleksaker Ekos nya satsningOnly siktar på 50 svenska butikerEcoliving söker nytt kapitalLugnare och bättre med frukostNya drycker = ny(ttig)a drycker”Svenska bär toppen för tarmen”All sommarrea i samma portalBra för Norge – dyrare i SverigeKlarna diskriminerade 100-åringFärre besökare – ökad försäljningTre av tio väljer vegetarisktCoop stänger i SträngnäsVarnar för julhandeln redan nuPraon är tillbaka – många till handelnHögtryck för skånska gårdsbutikerEko öppnar i Örebro och SundsvallE-handel kräver nya matpackHallandsbonde ny vice hos ArlaGladare av nyttig matKarma och Matsmart cirkulära topparUng Hemköp-handlare prisadBondens skafferi öppnar idagVar femte utsatt för hotVinstlyft för Kappahl – som vänt?69 hållbara förslag från AxfoodHur påverkas vi av proteinhetsen?Lägre dioxinhalt i ekoägg nuNormal når målet 30 butiker i årHög konsumtion oroar mestTvå nya chefer hos NettoIca kritiseras för ölreklam”Ska finnas hos alla med delikatessdisk”Fem e-handelsfakta som är myter…Varnar för tuff sommarDärför lämnar Louise König CoopIca lyfte HBTQ i tv-reklamSå ska matsvinnet halverasSå e-handlar du smartareÖppnar Stora Coop i SpångaSkapar 12 000 sommarjobbElgiganten rekordökade vinstenBra och mindre bra kring matsvinnLilla Coop i lilla SunnemoFirar midsommar alkoholfrittSatsar på Kravmärkt charkråvaraNu ska vi lukta…grill!Tar över Pressbyrån och 7-ElevenLjungberg ny vd för digitalhandelnTill midsommar vill vi äta svensktAxfood och Lidl knaprar på CoopSverige fyra i vegotrendenHandlarna mer optimistiska i juniMiljön viktigare än snabb leverans

Ekobutik utmanar etablerade matkedjor

By on 21 September 2015
StefanHenrikJohannesSusanne1000

JOHANNES CULLBERG tröttnade på butiker som använder ekologiska produkter som ett lyxigt och dyrt alternativ för att tjäna stora pengar. I juni öppnade ekobutiken Paradiset i Stockholm.

I Skandinavien är vi hälsomedvetna men ljusår efter andra länder där ekobutiker redan är etablerade, menar Johannes Cullberg, vd för Paradiset.

– Jag blev irriterad över att jag som brinner för hälsofrågor och är hälsomedveten måste springa runt i olika butiker för att först hitta vitaminer och sedan till en annan butik för att hitta en god juice och till en tredje för att hitta en bra lunch, sådant tar tid, säger han.

För två år sedan började Johannes Cullberg arbetet med att etablera Paradiset i Stockholm och han surfade runt på Internet och reste till länder som USA, Nederländerna och Tyskland och besökte kedjor som Whole foods market och Denn’s Biomarkt för att få inspiration.

3Paradiset är Skandinaviens största ekobutik, en one stop shop, fullsortimentsbutik på 1600 kvadratmeter med cirka 4500 ekologiska, småskaliga och naturliga varor med allt från färskvaror till hygienartiklar.
Bland de färgglada grönsakshyllorna i butiken finns lappar med ord som: I säsong, ekologiskt och närproducerat som ska hjälpa kunderna att hitta rätt.
På övervåningen finns en foodcourt där det bland annat serveras öl från lokala bryggerier, ekologisk mat och man tar tillvara råvaror med kort datum.
Än så länge har tre företag hyrt in sig i foodcourten vilket är ett effektivt sätt att få ner hyreskostnaden. Trots att Paradiset är en fullsortimentsbutik kommer det inte att finnas något fulsortiment. Cigaretter eller läsk från de största tillverkarna finns inte till försäljning.

– Vi vill inte ha produkter som är dåliga och skadar människor. Vi har en svart lista med olika livsmedelstillsatser som vi inte vill ha med i vårt sortiment och vanliga läskedrycker trillar in på den listan.

Ska passa de flesta plånböcker
Vissa personer kommer att bli upprörda då butiken inte har ett ekologiskt sortiment till 100 procent. Johannes Cullberg menar att världens största ekomatskedja Whole foods market har 30 procent ekologiska varor och Coop åtta procent.

– Vi har 80 procent ekologiska varor i vårt sortiment. Vissa produkter är svåra att få tag på som är ekologiska, då satsar vi på något bra alternativ som till exempel lokalproducerat. Om alla varor är ekologiska kan vi inte ha fullsortiment. Johannes Cullberg menar att icke ekologiska produkter inte behöver vara dåligt eller massbesprutat. Det kan räcka om det är en bra produkt där bonden har följt alla regler som krävs och djuren mår bra. Han berättar att de ofta besöker olika småskaliga producenter för ett eventuellt framtida Paradiset-3samarbete. För att butiken ska passa de flesta personer med olika stora plånböcker finns tre prisklasser – lägsta, mellan och premium.

En ultrafin handgjord chokladkaka som är gjord från bean to bar kan ligga i premiumklass. På paradiset tänker man inte lågt pris och inte volymer.

– Tar vi in fågel tar vi inte in den torterade pippin som finns superbillig i andra butiker. Vi har vettiga alternativ. Vet kunderna att det är bra mat betalar de någon krona extra för det, men det ska inte vara märkbart dyrare än på de stora kedjorna.

Svårt och mycket arbete att starta ekobutik

Vägen fram till Paradiset har inte varit helt spikrak. Butikens läge spelar roll och att öppna en ekobutik ligger helt rätt i tiden, menar Johannes Cullberg. Han berättar att i området på Södermalm finns de mest ekomedvetna personerna i hela Sverige. Det finns också risker. Butiken ligger ett kvarter från Hornsgatan, som kan vara ett kvarter för mycket för att kunderna inte ska hitta dit.

paradis 4– Det skulle dröja ända till juni i år innan den första ekobutiken med fullsortiment öppnade i Sverige. Det är för att det är svårt. Det gäller att hitta bra lokaler och Text: Laura Patnaik : press man får stå ut med attityder som att det är omöjligt utan flera hundra miljoner kronor på banken. Men visst behöver man kapital.
Det är viktigt att omge sig med bra personal, från medarbetare som möter kunder i butiken till ett erfaret ledningsteam.

Johannes Cullberg har arbetat på Lidl och byggt upp 25 butiker i Norge och han handplockade kollegan Henrik Strinning, vice vd för Paradiset som tidigare arbetat som försäljningsdirektör på Coop samt som vd för Picard. I teamet finns också en expansionsansvarig som är duktig på att hitta lokaler.
För i framtiden kommer Paradiset att öppna på fler ställen, i storstäder och universitetsstäder. 20 butiker inom fem år är planen. Tre butiker ska öppna i Stockholm nästa år och året efter i Göteborg och Malmö.

– Vi vill utmana den traditionella handeln, säger Johannes Cullberg.

Johannes Cullberg

Yrke: Grundare och vd för Paradiset
Ålder: 41
Bakgrund: Byggde upp Lidl i Norge, vd för feelgood och entreprenör på Proactive. Intresse för ekologisk mat: ”Mitt intresse för hälsa har alltid funnits där och jag kommer alltid att arbeta med just den biten. När jag fick mitt första barn för sex år sedan väcktes intresset för ekologisk mat. Jag ville att mitt barn skulle få i sig bra saker”.

2

Motto: Hellre skapligt idag än vetenskapligt imorgon. ”Jag är en doer och hälsointresserad problemlösare, det måste hända saker, i ett projekt som Paradiset kan man inte bara prata, det måste upp på bordet”.
Adress: Brännkyrkagatan 62-64, Södermalm, Stockholm,
Så marknadsför vi Paradiset: ”Vi satsar på digital marknadsföring, då traditionell marknadsföring med reklamblad i brevlådan är dåligt ur miljösynpunkt. Snart släpper vi en app med riktade erbjudanden.” Antal anställda: Cirka 60 hel- och deltidsanställda som kommer att öka beroende på butikens utveckling.
Om butiksnamnet: ” Som kund ska man vilja komma hit och få känslan att vilja dröja sig kvar. I de traditionella butikerna vill man oftast ut därifrån så fort det går”.

 

Fem bra tips för att lyckas

1. Gör din hemläxa
2. Ha tillräckligt med kapital
3. Tro på dig själv
4. Våga
5. Var realistisk

 

Redaktör: Laura Patnaik

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.