fbpx
Vi vill ut och träffa våra läsare! Har du några nyheter? Händer det något roligt i er butik? Kontakta redaktionen@butikstrender.se . Tjipp!

En god dryck ska göra gott – på mer än ett sätt

By on 9 December 2018

Goddryck är god dryck. Precis som Godel är god el.
Och så vidare. Svårare än så är det inte.
– Det finns andra drivkrafter än bara pengar, konstaterar Peter Roland hos Goddryck.

Goodcause startades 2005.
Det har sedan blivit Godel, Godfond, Goddryck.
Tanken är naturligtvis att göra bra business med bra produkter och samtidigt uträtta något positivt.
En god dryck ska inte bara vara en god dryck utan dessutom göra gott. Bland människor. I samhället.
– Vi startade ju redan 2005 och då stack det här tänkandet ut lite mer, på gott och ont, konstaterar Peter Roland hos Goddryck.
Stiftelsen Good Cause har sedan 2005 arbetar med att starta företag där det gemensamma målet är att bidra till en bättre värld.
Idag har världen så att säga kommit ikapp. Vi ser hur företag och organisationer arbetar med produkter, sociala projekt, bistånd, nya ekologiska och hållbara sammanhang och hur man på marknaden använder sina produkter till att inte bara skapa business utan även göra gott.
– För oss är det här väldigt inspirerande, säger Peter Roland.
– Det finns andra drivkrafter än bara pengar och för de flesta finns ambitionen att inte bara skapa affärer utan även att göra något bra. Någonstans tror jag dessutom att det är en grund i ett bra marknadstänkande.
Goddryck valde att sälja alkoholfria drycker av god kvalité och tre år efter starten är det naturligtvis en lyckträff när vi nu ser hur dels idéer om kvalitet och hållbar produktion sprider sig explosionsartat och dels hur trenden alkoholfritt utgör en minst lika kraftig detonation.
Goddrycks utgångspunkt?
”Vi säljer drycker för att få världen att må bättre genom att få dig att må bättre”, förklarar man på företagets hemsida.
Vecka 38 detta år handlade det om att lansera två produkter, i det premiumsegment där Goddryck befinner sig, i dagligvaruhandeln.
Tv ekologiska mousserande viner, vitt respektive rosé, hamnade då i butikshyllorna efter att Goddrycks mousserande viner gjort succé på Systembolaget.
Därmed har man också gjort gott och rejält gott sedan familjen Good Cause 2015 kompletterades med Goddryck.

 

flaska-i-fokus(No1)1,1 miljoner kr i stöd
1,1 miljoner kr har det blivit till företagets välgörenhetspartners hittills. Precis som övriga företag i gruppen handlar det om att med kvalitetsprodukter generera en vinst som kan användas i goda sammanhang och för Goddrycks del handlar det om ett samarbete för att bidra med resurser till SOS Barnbyar, Hand in Hand, Läkare utan gränser, Naturskyddsföreningen, IOGT-NTO och Barncancerfonden.
Stiftelsen Good Cause som arbetat tio år längre sedan starten 2005 har så här långt drivit verksamheter som genererat mer än 59 miljoner kr till goda ändamål.
– Det finns utrymme för många typer av företag i samhället och vi vill gärna dela med oss av den struktur som vi jobbar med och tror på, säger Peter Roland.
– Jag tror att de flesta företag är övertygad om att framgångsrik långsiktig business bygger på att man skapar win-win-situationer och dessutom är ett arbete för goda ändamål ett fantastiskt bra sätt att motivera och inspirera alla medarbetare i företagen.
Passion och kärlek är kanske inte ledorden på varje västerländskt bolagsstyrelsemöte men ändå nödvändiga ingredienser för att lyckas, tror Peter Roland.
– Ja, i grund och botten är jag och vi övertygade om att företag som drivs passionerat har en större chans att lyckas, säger han.
– Och kärleken till människor är en fantastisk grund för att skapa fantastiska produkter och bra affärer.
Kräver goda affärer
För i grunden är det naturligtvis så att för att kunna göra gott så måste man göra goda affärer även ur synvinkeln ”hellre svarta siffror än röda”.
– Vi gör och levererar bra produkter av hög kvalité och ambitionen med dem är ju att ge dem som köper våra drycker en god upplevelse. Genom att göra bra produkter och sälja mer till fler ökar möjligheten att fylla de syften som är grunden till att Good Cause startade.
– Vår ambition är att ligga i premiumsegmentet med bra produkter och prisnivån speglar kvalitén.
Nu lanserar Goddryck två produkter i dagligvaruhandeln och gör det med perfekt tajming. Sommaren som gick var ett gigantiskt genombrott i nya grupper för alkoholfritt både när det gäller öl och vin och att nu hamna i butikshyllorna hos dagligvaruhandlarna breddar utbudet där och förädlar utbudet.
– När vi säljer mer får fler möjligheten att uppleva kvalitativa smakfulla produkter och en upplevelse av det – samtidigt som vi får nya resurser att kunna göra bra saker, sammanfattar Peter Roland som också konstaterar att Goddryck även finns med i sammanhang som festivalen Way Out West i Göteborg.
– Vårt fokus är att få in mer pengar för de syften vi har men ett samarbete med en aktör som Way Out West är fantastiskt spännande eftersom det dels speglar att vårt segment växer och dels att det är fantastiskt roligt att en festival som Way Out West vänder sig till just oss.
– Fler börjar förstå och det blir samtidigt en större utmaning till att kunna göra mer, avslutar Peter Roland.
Vad ska man säga mer?
Tja…ingenting.
Det är gott nog så.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.