fbpx
Senaste
Minusresultat för IntersportZoégas b(r)ygger för framtidenCoop ställer om i DegerforsCity Gross stöttar böndernaGurkskörden är igång i SkåneSuccé för GW bland kändisvinernaFler vill låna i sommarFler handlare vill hjälpa bönderFler ska lära sig brygga ölAllt fler har koll på ”bäst före”Skadegörelse mot Ica-butikVarubrist efter bra försäljningLax och tonfisk i handelskrigStarbucks slopar plastsugrören680 000 laxar på rymmenBra junimånad för IcaIca-butik stöttar böndernaStor strid inom svensk ostnäringSkånsk matsatsning i konkursLidl öppnar i Solna centrumBrothers och Polarn o Pyret uppåtGlobal e-handel hotar jobbenHemkört i hela landet föreslåsCoop återkallar havredryckHär är fotbollsmat(ch)en hos IcaEniga om tillträdesförbudMatlust klimatsmartast i AlmedalenCoop nyöppnar i SvanskogMer vildsvinskött till folketSlutar sälja engångsartiklar i plastTvingades utlösa överfallslarmetDe är nya kvinnliga nätverketSexleksaker Ekos nya satsningOnly siktar på 50 svenska butikerEcoliving söker nytt kapitalLugnare och bättre med frukostNya drycker = ny(ttig)a drycker”Svenska bär toppen för tarmen”All sommarrea i samma portalBra för Norge – dyrare i SverigeKlarna diskriminerade 100-åringFärre besökare – ökad försäljningTre av tio väljer vegetarisktCoop stänger i SträngnäsVarnar för julhandeln redan nuPraon är tillbaka – många till handelnHögtryck för skånska gårdsbutikerEko öppnar i Örebro och SundsvallE-handel kräver nya matpackHallandsbonde ny vice hos ArlaGladare av nyttig matKarma och Matsmart cirkulära topparUng Hemköp-handlare prisadBondens skafferi öppnar idagVar femte utsatt för hotVinstlyft för Kappahl – som vänt?69 hållbara förslag från AxfoodHur påverkas vi av proteinhetsen?Lägre dioxinhalt i ekoägg nuNormal når målet 30 butiker i årHög konsumtion oroar mestTvå nya chefer hos NettoIca kritiseras för ölreklam”Ska finnas hos alla med delikatessdisk”Fem e-handelsfakta som är myter…Varnar för tuff sommarDärför lämnar Louise König CoopIca lyfte HBTQ i tv-reklamSå ska matsvinnet halverasSå e-handlar du smartareÖppnar Stora Coop i SpångaSkapar 12 000 sommarjobbElgiganten rekordökade vinstenBra och mindre bra kring matsvinnLilla Coop i lilla SunnemoFirar midsommar alkoholfrittSatsar på Kravmärkt charkråvaraNu ska vi lukta…grill!Tar över Pressbyrån och 7-ElevenLjungberg ny vd för digitalhandelnTill midsommar vill vi äta svensktAxfood och Lidl knaprar på CoopSverige fyra i vegotrendenHandlarna mer optimistiska i juniMiljön viktigare än snabb leverans

En helt ny värld och helt nya krav

By on 27 February 2018
new doc 2018-02-27 11.51.15_1

En helt ny värld.
I en Ica-butik i Sundsvall.
– Det är en väldigt rolig tid, konstaterar handlaren Patrik Berglund.

När Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, 1990 gav ut ””Hälsan i det gröna decenniet” skrev professor Torsten Nilsson under rubriken ”Produktutveckling och konsumtionstrender”.
– Frukt, bär, grönsaker och rotfrukter är viktig basmat som ger lite energi men mycket vitaminer, kostfibrer och mineralämnen, konstaterade han.
– Dessutom sätter de färg och kulör på måltiden och skapar variation i kosten med ett brev spektra av smakupplevelser. Svenska kostexperter är eniga om att frukt och grönsaker bör få en ännu mer framträdande plats i 90-talets kök.
Professor Nilsson funderade på om ”tvättade, ansade och sönderskurna grönsaker” portionsförpackade tillsammans med ”en dip-sås och ett par skivor kallskuret kött” skulle kunna bli ”ett näringsriktigt lunchmål tillsammans med bröd och lämplig dryck”.
– Produktutveckling och konsumtionstrender måste bli bättre koordinerade under 1990-talet. Om vi tillsammans lyckas med denna uppgift kan vi förmodligen om 10 år – friska och spänstiga – se tillbaka på det gröna 90-talet, avslutade professorn.
Blev det så?
Nja.
Inte toksnabbt, va?

Då, när de raderna skrevs åt genomsnittssvensken ungefär 50 kilo grönsaker och 80 kilo frukt och bär under ett år.
356 gram per dag.
Idag, efter snart 40 år av träning, hälsopropaganda, sundare vanor, ekologiskt tänk, närproducerat och Friskis & Svettis äter vi i snitt 362 gram per dag.
Sex gram upp.
På 27 år.
Det går inte fort.
Inte så fort som vi inbillar oss i alla fall.
Men hos Patrik Berglund, butikschef på Ica Kvantum Nacksta i Sundsvall, sker utvecklingen ändå snabbt.
– Det blåser ju nya vindar, konstaterar Patrik och tänker på sortimentet i de 2 400 kvadratmeter hans Ica Kvantum förfogar över.
– När det gäller frukt och grönt har ju sortimentet förändrats otroligt mycket både när det gäller vilka produkter vi har och användningsområden, konstaterar han.
Naturligtvis ställer det även andra krav på personalen som möter andra typer av frågor när nya produkter på såväl frukt- som grönsakssidan dyker upp på avdelningen.
– Vi måste snäppa upp oss vi med, säger Patrik Berglund.
– Kunderna ställer högre krav och utvecklingen går fort och då gäller det för oss att vara med och helst, förstås, steget före.
”För mycket lax”

Och att utvecklingen kan ta sig inte bara stora utan även oanade vägar även när det gäller vår syn på kost och exempelvis lyx kontra vardagsmat är ju hans eget Sundsvall ett bra exempel på.
När sågverksarbetarna i Sundsvall gick ut i strejk 1879, den mest omfattande strejken i hela Sverige under 1800-talet för övrigt, var ett av kraven att man skulle få ut mer av lönen i kontanter – och en lägre andel i lax än vad man fick.
Något säger att kravet inte kommer att aktualiseras i eventuella arbetsmarknadskonflikter 2018…
När det gäller produktområden inom exempelvis kosttillskott och hälsa är situationen lite annan än inom frukt och grönt, konstaterar Patrik Berglund.
– Här gäller att vi måste vara välutbildade om vi ska kunna svara på frågor när det gäller till exempel energidrycker, bars, tillskottsprodukter och så, säger han.
– De mest engagerade kanske inte handlar produkterna i sin livsmedelsbutik men många andra upptäcker produkterna i samband med träning och motion och vill ha svar på sina frågor, påpekar Patrik.
Och då gäller förstå att de ska få svaren också och få dem på Ica Kvantum Nacksta.
– Det kommer ju oerhört många nya produkter inom de här sektorerna och då är det ju skönt att ha Ica att luta sig emot för att veta att det är seriösa leverantörer det handlar om även här, tycker han.
– Vi har ju lokala, externa leverantörer också men då är det ju inom frukt, grönsaker, kött och så och där har vi ju en bra kunskap.
Mest i matbutiken

Idag är dagligvaruhandeln i Sverige den största försäljningskanalen för kosttillskott och vitaminer, konstaterar branschorganisationen Svensk egenvård som varje år redovisar statistik.
Första gången man redovisade försäljningen av varorna fördelat på olika försäljningskanaler var 2015.
Mest såldes redan då i dagligvaruhandeln som hade en andel på 25,1 procent med apoteken (23,7 procent) som tvåa.
Hälsofackbutikerna hade en marknadsandel på 22 procent, internet stod för 15,6 procent av försäljningen medan direkt- och hemförsäljning representerade små poster i statistiken.
När det gäller sportnutrition, tex proteinbars, smoothies, pulvermixer av olika slag och så vidare, stod internet för 45 procent av försäljningen och hälsohandeln för 22,5 procent. Endast 4,6 av produkterna inom sportnutrition såldes då i dagligvaruhandeln.
Under 2016 redovisade man att marknaden inom kosttillskott och nutrition ökade ”stabilt men inte kraftigt” och att konkurrensen mellan försäljningskanalerna ökade.
Mats Nilsson, vd för Svensk egenvård som samlar leverantörer av livsmedel och vad man kallar tillskott för en hälsosam livsstil kommenterade;
– I korthet kan man säga att branschen växer men inte så det knakar. Sportnutrition har fortsatt starkast tillväxt medan viktminskningsprodukterna minskar ganska kraftigt, vilket är ett tecken på att allt fler följer de olika dieterna istället för att köpa särskilda produkter för sin viktnedgång, sade han.
Dominerar ännu

Tre försäljningskanaler är fortfarande dominerande i totalen – dagligvaruhandel, apotek och hälsofackhandeln men det är fortfarande inom sportnutrition som näthandeln ökar snabbast och starkast.
Utvecklingen  för kosttillskott och vitaminer var +3,5 procent 2016, för produkter för viktkontroll –9,1 procent, för sportnutrition +4,8 procent och för växtbaserade läkemedel +1,2 procent.
Åter till Ica Kvantum Nacksta där handlaren Patrik Berglund konstaterar att utvecklingen går fort men att den samtidigt är intressant och utvecklande.
– Det är lite mer pang på nu, säger han. Kunderna ser saker, läser om varor och produkter, hör talas om dem i tv och frågar.
– Vi försöker svara mot de frågor och den efterfrågan som finns men samtidigt kan vi inte ha allt och allt säljer ju inte heller men jakten på den här balansen är viktig.
– Samtidigt är det ju en väldigt rolig tid med allt nytt som händer och alla nya varor och produkter som kommer.
Nya varor, nya produktgrupper, nya kundkategorier och som en följd av allt det nya frågor som ställs till handlare och personal i butikerna.
Och allt det ska plussas på med till exempel att av tio miljoner som bor här i Sverige har ett par miljoner en annan etnisk bakgrund, hälften av oss som gifter sig skiljer oss, vi byter bostad i snitt elva gånger i livet som vuxna och jobb 14 gånger.
– Det är en helt ny värld, konstaterar Patrik Berggren.
Det har han naturligtvis rätt i.
En helt ny värld.
Problemet är när man ska få plats med den på 2 400 kvadratmeter i Sundsvall.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.