fbpx
Senaste
Minusresultat för IntersportZoégas b(r)ygger för framtidenCoop ställer om i DegerforsCity Gross stöttar böndernaGurkskörden är igång i SkåneSuccé för GW bland kändisvinernaFler vill låna i sommarFler handlare vill hjälpa bönderFler ska lära sig brygga ölAllt fler har koll på ”bäst före”Skadegörelse mot Ica-butikVarubrist efter bra försäljningLax och tonfisk i handelskrigStarbucks slopar plastsugrören680 000 laxar på rymmenBra junimånad för IcaIca-butik stöttar böndernaStor strid inom svensk ostnäringSkånsk matsatsning i konkursLidl öppnar i Solna centrumBrothers och Polarn o Pyret uppåtGlobal e-handel hotar jobbenHemkört i hela landet föreslåsCoop återkallar havredryckHär är fotbollsmat(ch)en hos IcaEniga om tillträdesförbudMatlust klimatsmartast i AlmedalenCoop nyöppnar i SvanskogMer vildsvinskött till folketSlutar sälja engångsartiklar i plastTvingades utlösa överfallslarmetDe är nya kvinnliga nätverketSexleksaker Ekos nya satsningOnly siktar på 50 svenska butikerEcoliving söker nytt kapitalLugnare och bättre med frukostNya drycker = ny(ttig)a drycker”Svenska bär toppen för tarmen”All sommarrea i samma portalBra för Norge – dyrare i SverigeKlarna diskriminerade 100-åringFärre besökare – ökad försäljningTre av tio väljer vegetarisktCoop stänger i SträngnäsVarnar för julhandeln redan nuPraon är tillbaka – många till handelnHögtryck för skånska gårdsbutikerEko öppnar i Örebro och SundsvallE-handel kräver nya matpackHallandsbonde ny vice hos ArlaGladare av nyttig matKarma och Matsmart cirkulära topparUng Hemköp-handlare prisadBondens skafferi öppnar idagVar femte utsatt för hotVinstlyft för Kappahl – som vänt?69 hållbara förslag från AxfoodHur påverkas vi av proteinhetsen?Lägre dioxinhalt i ekoägg nuNormal når målet 30 butiker i årHög konsumtion oroar mestTvå nya chefer hos NettoIca kritiseras för ölreklam”Ska finnas hos alla med delikatessdisk”Fem e-handelsfakta som är myter…Varnar för tuff sommarDärför lämnar Louise König CoopIca lyfte HBTQ i tv-reklamSå ska matsvinnet halverasSå e-handlar du smartareÖppnar Stora Coop i SpångaSkapar 12 000 sommarjobbElgiganten rekordökade vinstenBra och mindre bra kring matsvinnLilla Coop i lilla SunnemoFirar midsommar alkoholfrittSatsar på Kravmärkt charkråvaraNu ska vi lukta…grill!Tar över Pressbyrån och 7-ElevenLjungberg ny vd för digitalhandelnTill midsommar vill vi äta svensktAxfood och Lidl knaprar på CoopSverige fyra i vegotrendenHandlarna mer optimistiska i juniMiljön viktigare än snabb leverans

En norsk-svensk lågpriskedja?

By on 19 June 2018
7012393-entre

ÖoB blir delnorskt men kan bli helnorskt snart.
Norska börsbolaget Europris köper 20 procent av ÖoB med option på att köpa även resten.
Om två år kan ÖoB vara helnorskt.

Familjen Svensson som hittills ägt ÖoB säljer nu 20 procent av bolaget till norska lågpriskedjan och börsbolaget Europris.
Europris får dessutom en option på att köpa resten av ÖoB år 2020 och betalar i så fall då som  nu i Europrisaktier.

– Vi är två bolag som kompletterar varandra på ett fantastiskt sätt med omfattande erfarenhet av lågprishandel samt ett sortiment, koncept och varumärkeslöfte som är snarlika, säger Fredrik Söderberg som är vd för Svensson-ägda Runsvengruppen som äger ÖoB idag.
– Tillsammans kommer vi skapa de bästa av förutsättningar för att stärka vårt kunderbjudande och därigenom vår position på respektive marknad.

Europris vd Pål Wibe har ett likartat perspektiv på det inledda samgåendet.
– Tillsammans kan vi utnyttja överlappande sortiment, djupt detaljhandelskunnande och en gemensam strategisk agenda för att skapa en unik plattform som säkerställer expansion och tillväxt, säger han.

ÖoB har idag 94 butiker i Sverige och Europris 255 i Norge.
Man tänker nu inleda dels ett inköpssamarbete och dels en gemensam rabattdetaljhandelsplattform.

Formellt kommer de två bolagen att även i fortsättningen drivas som självständiga bolag under eget varumärke och med varsin företagsledning.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.