En riktigt god(is) påsk

By on 19 mars 2018
185307-ostereier-42


Tre ton en normal vecka.
Sju ton veckan före påsk.
Keivan Zandesh tycker definitivt om påskgodis – och sålde totalt godis för 30 miljoner kr förra året.

Keivan Zandesh är utmanaren som har byggt ett västsvenskt godisimperium med Göteborg, Borås och Kungsbacka som hemstäder.

Han har varit i godisbranschen sedan han startade en kiosk i Uddevalla för 28 år sedan med 24 kronor som första dagskassan.
Sedan 1999 har han drivit 4-Gott där han idag i egen regi driver butiken på Östra Hamngatan i Göteborg och sedan har tio butiker i kedjan ute hos franchisetagare.

I affären på Östra Hamngatan var omsättningen 28,6 miljoner kr 2016 och över 30 miljoner kr under fjolåret som gav Keivan Zandesh och hans bolag en vinst före skatt på två miljoner kr.

Namnet 4-Gott kommer för övrigt från just första kiosken i Uddevalla som hete ”Gott, gotti gott gott” och som han sålde.
Nye ägaren ville inte att Keivan skulle ha samma namn när han startade i Göteborg och därför fick det bli 4-Gott istället, berättar han hos gp.se

När det nu drar sig mot påsk igen så är det full rush hos Keivan Zandesh och i hans västsvenska godiskedja.
Påsken är som bekant svenskarnas stora godishelg.

Det finns en lång rad imponerande siffror om hur vi frossar i godis under påsken. Sveriges godiskonsumtion stiger med hela 500 procent under påskveckan och vi lassar i oss 13 400 godis och konfektyr då.

När det gäller enskilda företag i branschen så ökar Cloetta sin försäljning av lösviktsgodis med mer än 140 procent under påsken.
Karamellkungen rapporterar att man plockar in 20 procent av årsomsättningen under påskveckan.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.