fbpx
Senaste
Årets glögg är här – och italienskNazister till ny attack mot butikTog hjälp av Efterlyst efter stöld”Rikast och vill ha poliser överallt”Potatisskal blir förpackningMcDonald´s vill utmana MaxVi kryddar mindre än vi trorVegandrycken som lanseras överalltBara två butiksformat hos CoopCoca-Cola satsar på hälsodryckIcas utökade klimatmål godkändaDoften ska minska matsvinnetZalando sänker prognosen för helåretArlas drickyoghurt och kvarg blir Yalla!Letar nytt på Natural Productsdesignar Ica-kassen till Rosa bandetNu lyfter maten svensk e-handelDrygt hälften har e-handlat matCarnegie tror på Scandi StandardMer framtidstro hos butikernaLindvall in i köttbranschenDe två ska lyfta Kappahl i höstLidl nära tio miljarder krMer än hälften av skörden bortaRootfruit köper Exotic SnacksCoop säljer i KarlstadTvå lämnar ett Väla i nytt lägeByggmax firar 25 med 100Norskt Ica-vatten blir svensktSå många vill handla mer klimatsmartNytt varuställ säkrar varornaMat långt ned när vi e-handlarIca, Apotek Hjärtat och Min doktor satsarLupiner, bönor och lite insekterHär kommer Axfoods veganburgareDags för jobbskugga i handelnÖver miljonen till goda ändamålFörsta på fem år för Media MarktSkor upp – kläder ned augustiOumph fortsatt brittisk succéUlla mästare bland mästareSnabbt mot intelligenta butikerPlus 3,7 procent för Ica augustiSnart söndagsstängt i Italien?50 000 euro till framtidens betallösningNytt perspektiv på förpackningarIkea flyttar från HelsingborgDrogade till attack i butikClas Ohlson firar och laddarFazer vill beröra hjärtanMindre kött men mer svensktDubblar och breddar i KarlstadMera Clas Ohlson hos MathemAmazons Sverige-lansering dröjer – eller?Carlsberg satsar på miljönPontus vann med miljöbestickHöjt pris ska rädda svenskt köttCoop i samarbete kring nyanländaVapiano skyller på SverigeNu ska grillen bli ännu hetare…Ica och Coop stänger varsin butikSvensk must ökar kraftigtClas Ohlson i samarbete med AmazonStillastående för sällanköp 2017En sjuklöver av nya matord…Hela Arlas vinst till ägarböndernaStoruman i topp – Solna åttaGurkpriset upp 400 procentÖrebro först ut i Nettos nya formatScandic-stopp för ägg från burhönsOrkla bygger nytt storlager i KumlaNu ska ”fri från”-produkter anmälasTre nya till Skövde-centerIkea testar kontantfritt i GävleÄldre tror mer på fiskens nyttaTuff start men återhämtning hos ArlaLöfbergs fasar ut fossil plastArla skapar innovationscentrumEkoboxen nominerad till anrikt prisNytt bryggeri jagar 15 miljoner krMajoritet för ett tillträdesförbudLidl öppnar i Turning Torso”Vi är ett matland i världsklass”Torkan gör kyckling dyrareDigitaliserad dagligvaruhandel näraGekås inviger nytt idagCoop lanserar nytt från Paolo Roberto1-4 i butiker för CoopSå åt vi under värmeböljanMalmö nästa för Icas e-handelslagerPantrekord efter extremsommarenChoklad, chips, smoothie och surdegsbröd824 nya varumärken inom mode 2017Får det tufft om räntan höjsHoppar av som vd efter två månaderLRF stöttar nytt regeringsförslag”Förbud mot plast omotiverat”Lidl på väg mot 200-måletSvensk fågel välkomnar nya reglerSvenskt kött välkomnar nya reglerLöfbergs rankat i Europa-toppPremiär idag för MatlusttorgetParadiset öppnar i februariNu är det brist på messmörKapar namnet – innan startenIca öppnar i nybygge i KarlstadSal(ig)a äro stadskärnorna i SalaFärsking nästa färskingIlska mot Postnord efter avgiftsbeskedInget svenskt kött hos Burger KingNytt kapital till sunda tandborstarKronfågel dubbelt nominerad till galaTrögt – men vi kommer att handla mer mat på nätetSka digitalisera cateringbranschenPostnord dyrare i julens e-handelEn honungsburk för 20 miljoner, någon?Äggen dyrare efter sommarenLidl Tyresö finalist i frukt & gröntMuji utökar på Åhléns CityKraftigt lägre skörd av spannmålSydkoreanskt avtal för Simris algPriskrig på kött efter sommartorkanEn banan om dagen – en färsk…Flaggar för dyrare ölNy Arla-märkning för mindre svinnCoop bygger om i Karlstad CityFörbättrat resultat för LindexLidl slutar med engångsplast 2019Nu handlar vi mer mat på nätetLångt efter när det gäller nätmat110 miljoner till matsvinnsappIcas e-handelschef till HobbexC4 Shopping fyller på 2019Ica-bonus till chefer för miljömålUpp 4,7 procent för Ica-gruppenLager 157 öppnar i LuleåGlassbristen håller i sigIca utvecklar röststyrning med GoogleLämnar Svenska dagbladet för IcaApohem får sälja receptbelagtTyskt kapital till svenskt mellanmålFramtidstron sjönk i juliFalkenberg får ny handelsplatsAlltfler väljer skruvkorkNya Zeeland vill ha bort plastpåsarVi återvinner mer plastNu är Lindex nya vd på platsNynazister i attack mot Ica-butikIcas darkstore förbi startproblemAxfood rear ut svenskt köttVM-kaptenen satsar på funktionsdryckKritik mot Ica för egyptisk potatisNu rullar det på för DalsspiraElgiganten fortsätter bygga utDanska Rains öppnar svensk butikIkea mest värdefulla varumärketArla på väg att klara koldioxidmålVill se tuffare krav i köttupphandlingOrganic Food Fair åter i MalmöNu kommer Lego-bitar av sockerrörPlus 4,6 procent i juli för IcaStor godisförfalskning i MalmöSvensk handel varnar för ny bluffvågIca köper mer i Upplands BroSatsar på helvegetarisk matkasseVill öka efterfrågan på svensktVill se ärligare matindustriTar bort leksaksvapen efter skjutningZalando tror på lägre tillväxtVarnar för kris i klädhandelnSystembolaget öppnar i SköndalFler och fler negativa till reklamLidl återkallar krossade tomaterGrilluppmaning ut av misstagTa med hunden in i affärenÖver 70 butiker i Skånes nyaAxfood gör halvmiljardvinstFler butiker vill stötta bönderFryshus lager när Kavli växerClas Ohlson till KristianstadNya krav och bättre koll på ”fri från”Coop återkallar rödbetssoppaStrutsfällan – ångest över semesterpengarnaAxfood kampanjar för svenskt köttMinusresultat för IntersportZoégas b(r)ygger för framtidenCoop ställer om i DegerforsCity Gross stöttar böndernaGurkskörden är igång i SkåneSuccé för GW bland kändisvinernaFler vill låna i sommarFler handlare vill hjälpa bönderFler ska lära sig brygga ölAllt fler har koll på ”bäst före”Skadegörelse mot Ica-butikVarubrist efter bra försäljningLax och tonfisk i handelskrigStarbucks slopar plastsugrören680 000 laxar på rymmenBra junimånad för IcaIca-butik stöttar böndernaStor strid inom svensk ostnäringSkånsk matsatsning i konkursLidl öppnar i Solna centrumBrothers och Polarn o Pyret uppåtGlobal e-handel hotar jobbenHemkört i hela landet föreslåsCoop återkallar havredryckHär är fotbollsmat(ch)en hos IcaEniga om tillträdesförbudMatlust klimatsmartast i AlmedalenCoop nyöppnar i SvanskogMer vildsvinskött till folketSlutar sälja engångsartiklar i plastTvingades utlösa överfallslarmetDe är nya kvinnliga nätverketSexleksaker Ekos nya satsningOnly siktar på 50 svenska butikerEcoliving söker nytt kapitalLugnare och bättre med frukostNya drycker = ny(ttig)a drycker”Svenska bär toppen för tarmen”All sommarrea i samma portalBra för Norge – dyrare i SverigeKlarna diskriminerade 100-åringFärre besökare – ökad försäljningTre av tio väljer vegetarisktCoop stänger i SträngnäsVarnar för julhandeln redan nuPraon är tillbaka – många till handelnHögtryck för skånska gårdsbutikerEko öppnar i Örebro och SundsvallE-handel kräver nya matpackHallandsbonde ny vice hos ArlaGladare av nyttig matKarma och Matsmart cirkulära topparUng Hemköp-handlare prisadBondens skafferi öppnar idagVar femte utsatt för hotVinstlyft för Kappahl – som vänt?69 hållbara förslag från AxfoodHur påverkas vi av proteinhetsen?Lägre dioxinhalt i ekoägg nuNormal når målet 30 butiker i årHög konsumtion oroar mestTvå nya chefer hos NettoIca kritiseras för ölreklam”Ska finnas hos alla med delikatessdisk”Fem e-handelsfakta som är myter…Varnar för tuff sommarDärför lämnar Louise König CoopIca lyfte HBTQ i tv-reklamSå ska matsvinnet halverasSå e-handlar du smartareÖppnar Stora Coop i SpångaSkapar 12 000 sommarjobbElgiganten rekordökade vinstenBra och mindre bra kring matsvinnLilla Coop i lilla SunnemoFirar midsommar alkoholfrittSatsar på Kravmärkt charkråvaraNu ska vi lukta…grill!Tar över Pressbyrån och 7-ElevenLjungberg ny vd för digitalhandelnTill midsommar vill vi äta svensktAxfood och Lidl knaprar på CoopSverige fyra i vegotrendenHandlarna mer optimistiska i juniMiljön viktigare än snabb leverans

Enkelhetens triumf

By on 13 March 2015
Bjorn-300x336

”Du! Nu är jag inne i den här butiken som alla pratar om. Vill du att jag kollar på något åt dej?”

Vilken ljuv musik för en butiksägares öron! Att stå i sin butik och plötsligt få höra en av kunderna säga detta i telefon till sin kompis. Bättre reklam kan man ju inte få!

Andy och Gina har hört denna ljuva musik många gånger. Och säkert inte den sista. De har på 18 månader öppnat fyra TGR-butiker, tre i Stockholm och en i Uppsala, och alla fyra går som tåget. Under 2014 blir det troligen en femte.

Jag hörde talas om deras lilla succé och blev nyfiken, så jag bokade möte med Andy och Gina i en av deras butiker. Det var många saker jag gärna ville få reda på:

  • Varför går deras butiker så bra?
  • Hur ser TGR-konceptet ut?
  • Vad kan det lära oss om försäljning?

Jag fick mig en pratstund med Andy och Gina i deras butik på Liljeholmen i Stockholm, och här är en sammanfattning av mina noteringar:

TGR-konceptet bygger på enkelhet och ständiga nyheter. Båda sakerna ligger i tiden. Allting är enkelt för både kund och butiksägare, och det finns alltid något nytt i butiken. Då är det kul att komma tillbaka.

Det hela började i Danmark 1995 då ägarna till en liten överskottsbutik reste på semester. De bad en svägerska att rycka in, men hon fick snart problem med priserna. Hur skulle denna myriad av varor prissättas? Hennes svåger hade lämnat oklara besked och hon fick dagligen jaga honom på telefon. En dag orkade inte mannen ta fler beslut, utan sa bara till sin svägerska: ”sälj allting för tio kronor styck.”

Det blev en succé. 10-kronorsbutiken blev en snackis och ägarna insåg att de hade grunden till ett koncept. När alla varor har samma pris och det är lätt att räkna i huvudet, lägger folk nämligen fler varor i korgen. Man fyller gärna upp till 50 kr, 100 kr eller vad man nu har.

Ägarna insåg också att det gällde att överraska folk med produkter som ingen trodde skulle kosta bara 10 kr. Och dessutom att byta ut sortimentet snabbt så att det alltid finns en anledning att komma tillbaka.

Konceptet lyckades. Idag finns det nära 300 TGR-butiker i 14 länder, och kedjan bara fortsätter att växa.

När Andy och Gina gick in som representanter för Stockholmsregionen fanns det redan TGR-butiker i södra Sverige. Och, efter 18 år, ett förfinat koncept:

  • Alla butiker ser likadana ut
  • Inredningen är vit, minimalistisk och lättstädad
  • En tydlig slinga från ingång till kassa gör att folk rör sig i samma riktning, ingen ska irra runt eller krocka med andra. Samma idé som IKEA använder.
  • HK i Köpenhamn gör alla inköp, och skickar veckovis ut en ”stocklist” som butikerna kan beställa från
  • HK tar även fram förslag på kampanjer
  • Det finns ingen webbshop
  • Sortimentet har 1000-1500 varor men 40 % byts ut hela tiden…
  • Alla varor kostar 10 kr, eller multiplar av 10 kr, upp till 300 kr som är den dyraste varan.

Så vad tänker Andy och Gina efter 18 månader som köpmän? Jag bad att få höra om deras största aha upplevelser hittills. Här är listan:

Aha 1: Samma produkt kan sälja helt olika i respektive butik.

Aha 2: Att flytta om i hyllorna kan få produkter som ingen brytt sig om att plötsligt sälja slut på några timmar.

Aha 3: Man ska inte utgå från sig själv i valet av produkter. En laddning ”hemska” (enligt Gina) trädgårdstomtar sålde som smör.

Aha 4: Det viktigaste för försäljningen är att rekrytera personal med social kompetens. T.ex. måste allt småprat med kunderna vara äkta. Den som bara upprepar samma haranger till varje kund har fel inställning.

Aha 5: Annonsering och utskick tycks inte behövas. All marknadsföring har skett via hemsida, facebook och instagram. Samt lite i bloggar och inredningstidningar.

Aha 6: Många kunder kommer tillbaka och har med sig kompisar för att visa.

Aha 7: Ibland blir folk besvikna när saker tar slut och inte går att köpa igen eftersom sortimentet förändras hela tiden.

Vad tänker du läsare om detta? Andy och Gina ville inte avslöja några resultatsiffror för mig, men att de ska öppna en femte butik säger ju det mesta. Har de bara tur eller ligger detta i tiden? Vad kan vi lära oss?

Hör gärna av dig med dina synpunkter! /Björn

 

BJÖRN STRID

Är säljcoach och ICC- certifiera coach. Han driver nätverket Strid & Co med specialister inom säljcoaching, marknadsföring och storytelling för säljare. 2012 gav han ut boken Låt hjärtat slå ditt säljrekord.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.