Enkelhetens triumf

By on 13 mars 2015
Bjorn-300x336

”Du! Nu är jag inne i den här butiken som alla pratar om. Vill du att jag kollar på något åt dej?”

Vilken ljuv musik för en butiksägares öron! Att stå i sin butik och plötsligt få höra en av kunderna säga detta i telefon till sin kompis. Bättre reklam kan man ju inte få!

Andy och Gina har hört denna ljuva musik många gånger. Och säkert inte den sista. De har på 18 månader öppnat fyra TGR-butiker, tre i Stockholm och en i Uppsala, och alla fyra går som tåget. Under 2014 blir det troligen en femte.

Jag hörde talas om deras lilla succé och blev nyfiken, så jag bokade möte med Andy och Gina i en av deras butiker. Det var många saker jag gärna ville få reda på:

  • Varför går deras butiker så bra?
  • Hur ser TGR-konceptet ut?
  • Vad kan det lära oss om försäljning?

Jag fick mig en pratstund med Andy och Gina i deras butik på Liljeholmen i Stockholm, och här är en sammanfattning av mina noteringar:

TGR-konceptet bygger på enkelhet och ständiga nyheter. Båda sakerna ligger i tiden. Allting är enkelt för både kund och butiksägare, och det finns alltid något nytt i butiken. Då är det kul att komma tillbaka.

Det hela började i Danmark 1995 då ägarna till en liten överskottsbutik reste på semester. De bad en svägerska att rycka in, men hon fick snart problem med priserna. Hur skulle denna myriad av varor prissättas? Hennes svåger hade lämnat oklara besked och hon fick dagligen jaga honom på telefon. En dag orkade inte mannen ta fler beslut, utan sa bara till sin svägerska: ”sälj allting för tio kronor styck.”

Det blev en succé. 10-kronorsbutiken blev en snackis och ägarna insåg att de hade grunden till ett koncept. När alla varor har samma pris och det är lätt att räkna i huvudet, lägger folk nämligen fler varor i korgen. Man fyller gärna upp till 50 kr, 100 kr eller vad man nu har.

Ägarna insåg också att det gällde att överraska folk med produkter som ingen trodde skulle kosta bara 10 kr. Och dessutom att byta ut sortimentet snabbt så att det alltid finns en anledning att komma tillbaka.

Konceptet lyckades. Idag finns det nära 300 TGR-butiker i 14 länder, och kedjan bara fortsätter att växa.

När Andy och Gina gick in som representanter för Stockholmsregionen fanns det redan TGR-butiker i södra Sverige. Och, efter 18 år, ett förfinat koncept:

  • Alla butiker ser likadana ut
  • Inredningen är vit, minimalistisk och lättstädad
  • En tydlig slinga från ingång till kassa gör att folk rör sig i samma riktning, ingen ska irra runt eller krocka med andra. Samma idé som IKEA använder.
  • HK i Köpenhamn gör alla inköp, och skickar veckovis ut en ”stocklist” som butikerna kan beställa från
  • HK tar även fram förslag på kampanjer
  • Det finns ingen webbshop
  • Sortimentet har 1000-1500 varor men 40 % byts ut hela tiden…
  • Alla varor kostar 10 kr, eller multiplar av 10 kr, upp till 300 kr som är den dyraste varan.

Så vad tänker Andy och Gina efter 18 månader som köpmän? Jag bad att få höra om deras största aha upplevelser hittills. Här är listan:

Aha 1: Samma produkt kan sälja helt olika i respektive butik.

Aha 2: Att flytta om i hyllorna kan få produkter som ingen brytt sig om att plötsligt sälja slut på några timmar.

Aha 3: Man ska inte utgå från sig själv i valet av produkter. En laddning ”hemska” (enligt Gina) trädgårdstomtar sålde som smör.

Aha 4: Det viktigaste för försäljningen är att rekrytera personal med social kompetens. T.ex. måste allt småprat med kunderna vara äkta. Den som bara upprepar samma haranger till varje kund har fel inställning.

Aha 5: Annonsering och utskick tycks inte behövas. All marknadsföring har skett via hemsida, facebook och instagram. Samt lite i bloggar och inredningstidningar.

Aha 6: Många kunder kommer tillbaka och har med sig kompisar för att visa.

Aha 7: Ibland blir folk besvikna när saker tar slut och inte går att köpa igen eftersom sortimentet förändras hela tiden.

Vad tänker du läsare om detta? Andy och Gina ville inte avslöja några resultatsiffror för mig, men att de ska öppna en femte butik säger ju det mesta. Har de bara tur eller ligger detta i tiden? Vad kan vi lära oss?

Hör gärna av dig med dina synpunkter! /Björn

 

BJÖRN STRID

Är säljcoach och ICC- certifiera coach. Han driver nätverket Strid & Co med specialister inom säljcoaching, marknadsföring och storytelling för säljare. 2012 gav han ut boken Låt hjärtat slå ditt säljrekord.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *