fbpx
GLAD PÅSK! Vi vill ut och träffa våra läsare! Har du några nyheter? Händer det något roligt i er butik? Kontakta redaktionen@butikstrender.se . Tjipp!

Enklare och billigare med Blippit

By on 26 March 2019

Handelns egna aktörer utmanar kortjättarna.
Med Blippit blir mobilbetalningar enkla och kostnaderna för butikerna lägre.
Man tror till och med på Blippit som exportprodukt.

”En revolution” när det gäller kontantfria betalningar i handeln, är ett av initiativtagarnas omdömen om Blippit som presenterades vid Innoday i Stockholm.
Clearon – med lång erfarenhet av kupongtransaktioner och annat – och Crunchfish – techföretaget som jobbat med lösningar för mobil handel – är de två företag som står bakom Blippit.

I ett uttalande konstaterar man inte bara att det blir en revolution för kontantfria betalningar utan dessutom säger bolaget Blippits vd Joachim Samuelsson att Blippit kommer att ändra sättet vi ser på betalningar i butik.

Tekniskt handlar det om en egenutvecklad app och appterminal ansluten till kassasystemet.
Som bas i systemet finns Clearons inarbetade system som i realtid hanterar transaktioner som exempelvis rabattkuponger.

Swish blir först ut att använda tekniken men systemet öppnar för fler appar och inte minst för handelskedjornas egna system och appar.
När det gäller kostnaderna för butik så blir det ”en mycket låg kostnad” vilket närmare specificeras som kanske en årsavgift som motsvarar vad månadsavgiften för en traditionell kortterminal liggger på idag.

Blippit lanserades alltså på Innodday i Stockholm och under andra kvartalet 2019 räknar man med skarpa tester i handeln.
Målet är sedan att rulla ut systemet brett över landet under andra halvåret 2019 – och på sikt tror företagen bakom Blippit även på att det ska kunna bli en exportprodukt.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.