fbpx
Vi vill ut och träffa våra läsare! Har du några nyheter? Händer det något roligt i er butik? Kontakta redaktionen@butikstrender.se . Tjipp!

Färre besökare – ökad försäljning

By on 3 July 2018

Våra köpcentrum får färre besökare.
Samtidigt ökar försäljningen.
Båda sakerna konstateras i en ny rapport.

Ett plus och ett minus för våra köpcentrum redovisar en ny undersökning alltså.
Antalet besökare sjunker men försäljningen ökar samtidigt som orsakerna till att vi besöker köpcentrum förändras, enligt undersökningen.

Köpcentrum blir mer av ett andra vardagsrum som vi besöker, inte i lika hög grad en plats där vi handlar lika mycket som tidigare.
I ett nytt index – Benchmark index (Bix) – försöker man nu mäta relationen mellan försäljning och besöksflöden.

Idag i Almedalen lanserades den första Bix-rapporten, som spänner över årets första kvartal, och i den konstateras att köpcentrumen i landet ökade sin försäljning med 1,5 procent det kvartalet.
Samtidigt minskade besöken med 0,9 procent om man jämför med första kvartalet 2017.

– Detaljhandelns förutsättningar förändras snabbt. Idag sker all tillväxt via e-handeln och konkurrensen ökar kraftfullt, säger HUI:s vd Jonas Arnberg.
– Den fysiska handeln kommer att husera de stora volymerna men konsumentbeteendet förändras och butikslogiken med det.

Den genomgående trenden globalt är att detaljhandeln tar ett kliv tillbaka till förmån för restauranger, service och nöjen. I asiatiska köpcentrum bedöms dessa verksamheter till och med kunna utgöra drygt hälften av den uthyrningsbara ytan 2027 jämfört med dagens 40 procent. I Sverige är andelen inte ens hälften så stor, men bedöms öka snabbt.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.