fbpx
Vi vill ut och träffa våra läsare! Har du några nyheter? Händer det något roligt i er butik? Kontakta redaktionen@butikstrender.se . Tjipp!

Färre Krav-ägg på påskbordet

By on 17 April 2019

Fler sålda ägg.
Färre Krav-märkta ägg.
Så ser situationen ut inför den helg då vi äter mer ägg än någon annan gång på året.

Försäljningen av Krav-märkta ägg har sjunkit med fyra procent under de senaste två åren, enligt nya siffror från Nielsen som organisationen Krav redovisar.
Samtidigt har försäljningen av ägg totalt ökat med sex procent inom dagligvaruhandeln.

– Att färre svenskar väljer Krav-märkta ägg får konsekvenser för både hönsen, miljön och de svenska lantbrukare som investerat i anläggningar med hög djurvälfärd. Utvecklingen stämmer inte överens med det ökande engagemanget för djurvälfärd och de växande miljöproblemen, säger Anita Falkenek som är vd för Krav.

Av den totala mängden ägg har andelen Krav-märkta ägg minskat från 19 til 17 procent.
Under påsken förra året var, rapporterar Krav, 8,5 av totalt 50 miljoner sålde ägg Krav-märkta.

– Vi vet att svenska konsumenter vill att matproducenter ska ta stor hänsyn både till djurens välbefinnande och till miljön. Jag hoppas att det engagemanget också visas varje dag i butiken, säger Anita Falkenek.

Fakta/Det här krävs för att få Krav-märka ägg
● Hönan går ute i gröngräset på sommarhalvåret och pickar och sprätter.
● Hönan får bada i sand eller jord året om för att hålla fjäderdräkten ren.
● Hönan kan vistas på veranda med uteliknande förhållanden under stora delar av året.
● Hönan får foder som är odlat utan naturfrämmande kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel.
● Max 6 höns per kvadratmeter inne och minst 4 kvadratmeter per höna ute.
● Produktionen kontrolleras årligen.

Butikstrender

Din säkrast källa till fakta om branschen, registrera dig här för dagligt nyhetsbrev – som en minitidning varje dag.